هشت ماه حقوق معوقه کارگران معادن اسفندقه کرمان پرداخت شد

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی معادن اسفندقه گفت: با حمایت های دولت تدبیر و امید و تلاش شبانه روزی مجموعه مدیریتی شرکت معادن اسفندقه،توانستیم با برنامه ریزی دقیق طی ۱۰ ماهه اخیر ۱۸ ماه حقوق پرداخت کنیم که هشت ماه آن مربوط به حقوق معوق کارگران این شرکت در سنوات گذشته می باشد.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی معادن اسفندقه گفت: با حمایت های دولت تدبیر و امید و تلاش شبانه روزی مجموعه مدیریتی شرکت معادن اسفندقه،توانستیم با برنامه ریزی دقیق طی ۱۰ ماهه اخیر ۱۸ ماه حقوق پرداخت کنیم که هشت ماه آن مربوط به حقوق معوق کارگران این شرکت در سنوات گذشته می باشد.

نادر شعبانی روز جمعه با اشاره به وضعیت اسفناک شرکت معادن اسفندقه در سنوات گذشته افزود: بنا به اذعان کارشناسان اقتصادی یکی از اصلی ترین دلایل ورشکستگی شرکت ها و واحدهای تولیدی در استان کرمان نبود مدیریت جهادی و مدبرانه است و شرکت معادن اسفندقه را نیز باید در زمره اینگونه شرکت ها به شمار آورد .
وی با تاکید بر اینکه از حدود یک سال قبل احیای شرکت معادن اسفندقه در دستور کار قرار گرفت تصریح کرد: نابسامانی مدیریتی به شدت در این مجموعه نهادینه شده بود به گونه ای که کارگران و پرسنل زحمتکش این شرکت بیش از هشت ماه حقوق خود را دریافت نکرده بودند و این موضوع به یکی از چالش های منطقه و حتی استان تبدیل شده بود چراکه هر از چندگاهی تجمع این پرسنل و خانواده های آنها را در نقاط مختلف استان شاهد بودیم.
وی ادامه داد: این وضعیت به حدی وخیم شده بود که استاندار کرمان شخصا از معادن اسفندقه بازدید و همانجا تاکید کرد هرچه زودتر مشکلات این معادن مرتفع و از خام فروشی کرومیت جلوگیری شود.
وی افزود : با برنامه‌ریزی های صورت گرفته توانستیم حقوق پرسنل شاغل در تونل ها را به روز پرداخت کنیم و اطمینان دارم که این روند پرداخت حقوق برای همیشه ادامه پیدا کند و پرسنل شرکت معادن اسفندقه دیگر دغدغه حقوق معوق نخواهند داشت.
شعبانی با اشاره به بدهی های چند میلیاردی این شرکت به اداره امور مالیاتی، تامین اجتماعی و خریداران کرومیت خاطرنشان کرد: قبلا مدیران سابق شرکت برای پرداخت مبلغی از حقوق معوق پرسنل اقدام به پیش فروش کرومیت کردند اما نکته قابل تامل اینجاست که آن کرومیت هایی که پیشین پیش فروش کرده بودند، در این دوره جدید مدیریتی استخراج و تحویل خریداران داده شد و این بدین معناست که درواقع معوقات سالهای گذشته را هم مدیریت فعلی تسویه کرده است.
وی با تاکید بر اینکه امروز تمام بدهی های مالیاتی و تامین اجتماعی را تعین تکلیف کرده ایم اظهار کرد: به واسطه این بدهی ها، همه حسابهای شرکت مسدود شده بود که در نهایت با صدور چک از حساب شخصی خود (مدیرعامل )به مبلغ ۱۸۰ میلیارد ریال و تعهد پرداخت، حسابهای شرکت باز شد و امروز این فرصت را پیدا کردیم که در آینده ای نزدیک خودمان صادر کننده محصولات فرآوری شده و دانش بنیان باشیم.
وی با بیان اینکه طی این مدت کوتاه ۱۲۰نفر به طور مستقیم در شرکت معادن اسفندقه مشغول به کار شده اند اضافه کرد: با راه اندازی شهرک صنعتی فرآوری کرومیت و تولید بیش از ۴۰ محصول مختلف از کرومیت، تعداد قابل توجهی از جوانان استان و منطقه در این مجموعه مشغول به کار می شوند و برای همیشه پرونده فروش کرومیت خام بسته خواهد شد.
مدیرعامل شرکت معادن اسفندقه که سابقه ای ۱۲ ساله در شرکت گل گهر سیرجان دارد خاطرنشان کرد: حال که توانستیم شرکت را به روی ریل عادی خود برگردانیم، با توجه به سیاست های توسعه ای دولت تدبیر و امید و خصوصا سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، توسعه همه جانبه و حرکت شتابان به سمت تولید و فرآوری مواد معدنی را در دستور کار قرار خواهیم داد.
وی با اشاره به عدم تعیین تکلیف ۳۲ درصد سهام خرد شرکت معادن اسفندقه افزود: یکی از مشکلات دیگر این شرکت، ابهام در وضعیت ۳۲ درصد سهام شرکت که متعلق به بیش از ۵۰۰ نفر از سهامداران بود و برای رفع این ایراد دفاتری در شهرهای بافت و ارزوئیه راه اندازی شده که مسئولیت تعویض برگهای سهام و در نهایت تعیین تکلیف وضعیت سهام داران را بر عهده دارند.
شعبانی با تاکید بر لزوم وجود شفافیت در فعالیت های اقتصادی بیان کرد: امروز شفافیت در تمام بخش های شرکت معادن اسفندقه نهادینه شده و هیچ موضوع محرمانه ای وجود ندارد به گونه ای که بهره برداری از معادن صرفا از طریق مزایده و به پیمانکاران توانمندی که دارای دانش فنی لازم هستند واگذار می شود تا دیگر شاهد تخریب معادن استان نباشیم.
وی یادآور شد: متاسفانه برخی از افراد که اطلاعات صحیحی از چگونگی واگذاری معادن نداشتند، معادن را ملک شخصی خود می پنداشتند در حالی که طبق قانون، معادن کشور قابل تملیک نیستند و افراد صرفا به عنوان بهره بردار شناخته می شوند و در قبال برداشتی که از معدن می کنند باید مبلغی را به عنوان حقوق دولتی به حساب سازمان صنعت، معدن و تجارت واریز کنند و دولت نیز هر زمان تشخیص بدهد که یک بهره بردار صلاحیت فنی و مالی لازم را ندارد می تواند معدن مورد نظر را به بهره بردار دیگری واگذار کند.
وی با اشاره به لزوم آگاهی آحاد جامعه از قانون معادن و چگونگی بهره برداری از آنها خاطرنشان کرد: با توجه به اقدامات انجام شده و عبور این شرکت از بحران، در آینده ای نزدیک با دعوت از اصحاب رسانه، تحولات زیربنایی در شرکت معادن اسفندقه را به اطلاع عموم مردم شریف استان و مسئولان خواهیم رساند.
شرکت معادن کرومیت اسفندقه استان کرمان از جمله شرکت های در شرف ورشکستگی بوده است که در دولت تدبیر و امید، مسیر احیا و پیشرفت را در پیش گرفته است.
خبرنگار: کمیل بهشتیان

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها