هدف تحریم‌های فلزی، کسب‌وکار مردم است

یک کارشناس حوزه صنایع فلزی گفت: اقدام جدید آمریکا برای تشدید تحریم فلزات، تنها اقدامی ایضایی و با هدف ایجاد تشنج روانی در مردم است، اما امکان دارد ریسک تجارت و هزینه بیمه را برای کارخانه‌های بزرگ مقیاس بالا ببرد.

یک کارشناس حوزه صنایع فلزی گفت: اقدام جدید آمریکا برای تشدید تحریم فلزات، تنها اقدامی ایضایی و با هدف ایجاد تشنج روانی در مردم است، اما امکان دارد ریسک تجارت و هزینه بیمه را برای کارخانه‌های بزرگ مقیاس بالا ببرد.

امیرحسین کاوه، دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی  در خصوص تغییر آیین‌نامه تحریم‌های مالی علیه ایران که در آن، بخش صنایع فلزی ایران نیز ذیل آیین‌نامه مربوط به نقض حقوق بشر قرار خواهد گرفت، توضیح داد: ما می‌دانیم که صنایع فولاد، آلومینیوم و مس ایران تحریم شده بود و این تحریم‌ها جدید نیست. از همین رو، این اقدامات آمریکا  تنها تلاشی ایضایی برای ایجاد مشکلات روانی و آزار رساندن به مردم ایران است.
این کارشناس حوزه فلزات ادامه داد: با این وجود ایران باید به سازمان ملل شکایت کند، چراکه آمریکا با این تحریم‌ها می‌خواهد به کسب‌وکار ملت ایران لطمه بزند و این اقدام تا حدی می‌تواند تحریم فلزات را شدیدتر کند.

افزایش ریسک و هزینه بیمه
وی درباره مصداق‌های این آسیب‌ها توضیح داد: این اقدام ممکن است یک سری قوانین محدود کننده‌تر را مشمول تحریم قبلی فلزات کند و از این طریق، ریسک تجارت با ایران و هزینه‌های بیمه را بالاتر ببرد.
کاوه همچنین با بیان اینکه بخش آلومینیوم، مس و فولاد عموماً در دست بخش خصوصی است ، افزود: این اقدام می‌تواند عاملی برای ضربه زدن به مردم باشد.
وی درباره چگونگی افزایش ریسک‌های معاملات توضیح داد: بالاخره تهدیدها باعث آزار و اذیت تاجران می‌شود، اما باید توضیح داد که این ریسک تنها شامل کارخانه‌های بزرگ و بالادستی خواهد بود و مقداری از سود آنها را کاهش خواهد داد، اما کارخانه‌های کوچک بدون خللی به کارشان ادامه خواهند داد.
کاوه توضیح داد: بحث اصلی این است که ما به این تحریم‌ها عادت کرده‌ایم و علی‌رغم تحریم‌های قبلی توانسته‌ایم چند میلیون تن محصول صادر کنیم و همچنین واردات هم داشته باشیم.

کشورهای همسایه مشتاق خرید فلزات ارزان ایران
امیرحسین کاوه درباره معاملات تجاری ایران با کشورهای همسایه توضیح داد:  از آنجایی که محصولات فلزی ما بهینه و باکیفیت و با قیمت تمام‌شده پایین تولید می‌شوند، خودبه‌خود کشورهای همسایه به دنبال محصولات ما هستند و این تحریم‌ها به این تجارت با همسایگان لطمه‌ای نخواهد زد. کشورهای همسایه خریدار محصولات باکیفیت و ارزان ما هستند و اکنون تجار آنها با روش‌های مختلف این محصولات را خریداری می‌کنند.

تأثیر مثبت تحریم بر توازن صادرات و واردات 
این کارشناس صنایع فلزی همچنین گفت: ما قبل از تحریم‌ها صادرات و واردات داشتیم، اما اکنون تحریم‌ها موجب شده مقداری این دو کاهش یابد؛ موضوعی که باعث تأمین بهتر صنایع داخلی شده است.
وی افزود: از همین رو اکنون صنایع پایین‌دستی داخلی از این وضعیت آنچنان نگران نیستند، چراکه قبلاً امکان داشت یک سری مواد اولیه که نیاز داخلی به آنها بالا بود با قیمت‌های خوب صادر شود، اما مجبور بودیم همین مواد را با قیمت بالاتر دوباره وارد کنیم. اکنون  کشور در این زمینه به یک توازن رسیده است و فعلاً کشور ۸۰ میلیونی ایران خود مصرف کننده اصلی محصولات داخلی است.

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها