نیاز کشور به استقرار صنعت سبز فولاد

صنعت فولاد

«محمدعلی عزیزمحمدی» در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار دنیای معدن: صنعت فولاد ایران در حال حاضر در جهان از جایگاه قابل توجهی برخوردار است و برای اینکه این صنعت به توسعه و پیشرفت پایدار برسد، باید وضعیت فعلی را حفظ و آن را توسعه دهیم و در این مسیر دستیابی به صنعت سبز فولاد از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

وی بیان کرد: صنعت فولاد یک صنعت مادر است و پایه و اساس صنعتی شدن کشورها محسوب می‌شود و بخش زیادی از صنایع بزرگ از جمله خودروسازی و یا لوازم خانگی و یا سایر واحدهای تولید کننده تجهیزات بزرگ صنعتی نیازمند محصولات فولادی هستند.

مدیرعامل شرکت بین المللی مهندسی ایران ( ایریتک) معتقد است که امروزه هر کشوری به دنبال صنعتی شدن باشد باید در زمینه صنعت فولاد گام های اساسی بر دارد و از فناوریهای جدید و پیشرفته نیز در تولید محصولات فولادی استفاده کند.

عزیزمحمدی با بیان اینکه ما در زمینه صنعت فولاد ذخایر قابل توجهی در کشور داریم و ذخایر معدنی فعلی ایران بیش از ۳ میلیارد پیش بینی می شود، افزود: با توجه به اکتشافات که در حال انجام است، امیدوارم به ذخایر معدنی بیشتری دست پیدا کنیم، چون کشور ایران و به خصوص استان های کرمان، یزد، خراسان، آذربایجان شرقی و سیستان و بلوچستان دارای ذخایر بسیار قابل توجهی هستند و در واقع می توان گفت این استان ها بهشت اکتشافات معدنی ایران محسوب می شوند.

مدیرعامل شرکت بین المللی مهندسی ایران تاکید کرد: هم اکنون متوسط اکتشاف در کشور به ۱۰۰ متر عمق رسیده است در حالی که می‌توانیم با توسعه اکتشافات ارضی عملیات اکتشاف را در کشور بیش از پیش افزایش دهیم.

عزیزمحمدی با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ کشور برتر تولید کننده فولاد در جهان است و امکان این را داریم با یک و یا دو پله خود را از این جایگاه ارتقا دهیم، افزود: در این راستا مهم استفاده از دانش فنی و فناوریهای جدید است و باید با تکنولوژی های جدید بتوانیم در زمینه صنعت سبز فولاد فعالیت‌های صنعتی خود را پایدار کنیم.

وی اظهارداشت: در کشورمان استقرار صنعت سبز فولاد آغاز شده است، زیرا به نظر اگر کشورها به رعایت حفظ محیط زیست اهتمام نداشته باشند بازارهای جهانی خود را از دست خواهند داد و با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

به گفته عزیز محمدی، تولید فولاد در کشور در حال حاضر به بیش از ۳۰ میلیون تن رسیده است و سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن آن صادر می ‌شود و در افق ۱۴۰۴ باید ظرفیت تولید فولاد کشور به ۵۵ میلیون تن برسد و باید تا سه سال آینده به این ظرفیت دست پیدا کنیم.

مدیرعامل شرکت بین المللی مهندسی ایران اظهارداشت: از آنجا که نیاز بازار داخلی حدود ۲۰ میلیون تن خواهد بود، مابقی باید به سایر کشورهای خارجی صادر شود، لذا ضروری که در این حوزه برای دستیابی به صنعت سبز فولاد گامهای اساسی برداشته شود.

وی با اشاره به سابقه پنج دهه شرکت بین المللی مهندسی ایران در صنعت فولاد کشور یادآورشد: استفاده از فناوری های نوین و پیشرفته در صنایع معدن و متالوژی کشور از مهمترین رویکرد اقدامات شرکت ایرتیک در زنجیره صنعت فولاد کشور در سال های اخیر بوده است.

محمدی با بیان اینکه این شرکت با ۵۰ سال سابقه در سال ۵۴ با مشارکت یک شرکت ایتالیایی، شرکت ملی فولاد ایران و بانک صنعت و معدن راه اندازی شده است، گفت: این شرکت در زمینه های حفاری و تجهیز معادن، احیای مستقیم آهن اسفنجی، کوره بلند، ذوب و ریخته گری و گندله سازی فعالیت های بسیار قابل توجهی داشته است و هم اکنون این شرکت تکمیل ۲۳ پروژه بزرگ صنعتی را در دست اجرا دارد که بخشی از آن در مرحله پایانی و تعدادی در مرحله میانی قرار دارند.

مدیرعامل شرکت بین المللی مهندسی ایران با بیان اینکه شرکت ایرتیک نزدیک به نیم قرن تجربه درعرصه صنعت فولاد کشور دارد و تاکنون پروژه های صنعتی بزرگی را به سرانجام رسانده است، گفت: این شرکت در انجام پروژه های بزرگ از جمله احداث مجتمع فولاد سازی هرمزگان، احداث فولاد سازی خراسان، احداث  معدن مکانیزه زغال سنگ طبس، طرح افزایش ظرفیت مجتمع فولاد مبارکه، طرح نفتی جمع آوری گازهای همراه آماک و بسیاری از کارخانه های بزرگ و صنایع مادر کشورنقش مهمی داشته و هم اکنون در تمام پروژه های صنعتی به پایداری و سازگاری با محیط زیست اهمیت زیادی قایل است.

منبع: دنیای معدن

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها