معاون رئیس شورای توسعه تجارت بین‌المللی چین: “همکاری اقتصادی چین و ایران در آینده چشم‌انداز روشنی دارد”

ژانگ شائو گنگ امروز سه‌شنبه _ سوم اسفندماه_ در وبینار «پنجاه سال روابط ایران و چین و نگاه به آینده» اظهار کرد: مبادلات دوستانه ایران و چین سابقه دیرینه دارد و در گذشته ایران و چین با جاده ابریشم به هم متصل بوده‌اند. در طول ۵۰ سال گذشته روابط دو کشور تحولات پیچیده بین‌المللی را پشت سر گذشته و اعتماد متقابل سیاسی شکل گرفته و همکاری دو کشور ثمربخش بوده است.

وی افزود: با شروع همه‌گیری کرونا، مردم چین و ایران یکدیگر را پشتیبانی کردند. ایران نخستین واکنش را نشان داد و تجهیزات پیشگیری کرونا به مردم چین اهدا کرد. در طول همه‌گیری کرونا در ایران نیز چین به انجمن کشاورزی صنعت کشاورزی و معادن و اتاق بازارگانی ایران کمک‌هایی ارائه کرد که نمایانگر سرنوشت مشترک دو کشور و یکدلی مردم است.

پیشرفت همکاری‌های اقتصادی ایران و چین در ۵۰ سال گذشته

معاون رئیس شورای توسعه تجارت بین‌المللی چین گفت: اقتصاد دو کشور چین و ایران مزایای نیرومندی دارد. دو کشور در تلاش برای پیش برد کمربند اقتصادی هستند. با وجود همه عوامل نامطلوب همکاری اقتصادی و بازرگانی دو کشور روند پیشرفتی داشته و ایران به شریک مهم چین در خاورمیانه تبدیل شده و چین هم یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری و منابع سرمایه‌گذاری برای ایران است.

شائو گنگ اضافه کرد: با امضای برنامه همکاری همه جانبه ایران و چین، همکاری دو کشور بیشتر شده و هم اکنون دو طرف در حال تسهیل اجرای این برنامه و گسترش همکاری‌ها و روابط دو جانبه هستند. تولید ناخالص داخلی چین در ۲۰۲۱ به ۱۷.۷ تریلیون دلار رسیده و با افزایش ۷.۱ درصدی نسبت به ۲۰۲۰ در رده دوم جهان گرفته است. افزایش پیوسته ارزش پول و رشد اقتصاد چین به معنای قدرت جامع و نیروی تولید در جامعه است و نشان می‌دهد پایه‌های اقتصادی چین محکم‌تر شده و نیروی محرکه توسعه چین افزایش یافته است.

وی ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد روند پیشرفت مثبت اقتصاد چین در طولانی مدت تغییر نکرده است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۵ نزدیک به ۸۰۰ میلیون نفر به قشر متوسط چین اضافه شود؛ بنابراین همکاری اقتصادی چین و ایران در آینده می‌تواند چشم‌انداز روشنی داشته باشد.

ایران و چین برای مقابله با کرونا همکاری کنند

معاون رئیس شورای توسعه تجارت بین‌المللی چین تداوم گسترش همکاری دو کشور برای مقابله با کرونا را یکی از زمینه‌های گسترش پیشرفت اقتصادی دو کشور دانست و گفت: غلبه بر شیوع کرونا و احیای رشد اقتصادی جهان، یکی از خواسته‌های جامعه بین‌المللی است. چین در حد توان خود سعی می‌کند با ارائه واکسن به کشورهای مختلف به توزیع و دسترسی عادلانه مردم به واکسن کمک کند. چین نخستین کشوری بود که پزشکان و نیروهای درمانی خود را به ایران ارسال کرده و تا کنون چندین محموله تجهیزات به ایران ارسال کرده است. با گسترش همکاری‌های پزشکی و درمانی باید مشترکا با شیوع کرونا مقابله کرد تا شرایط خروج از همه‌گیری کرونا برای هر دو طرف فراهم شود.

لزوم بهره‌گیری از نیروهای بالقوه تجاری دو کشور

شائو گنگ با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از نیروهای بالقوه تجاری دو کشور، اضافه کرد: چین بازار بسیار و گسترده دارد. جمعیت ایران نیز نسبتاً زیاد است و بازار پهناور و نیروی کار کافی دارد و دو کشور باید به دنبال پیشرفت روابط تجاری خود باشند. مؤسسات دو کشور در حوزه توسعه زیرساخت‌ها مخابرات برق خودرو پتروشیمی و نساجی، علم و فناوری امنیت سایبری می‌توانند همکاری‌های خود را گسترش دهند تا منافع بیشتری برای مردم دو کشور ایجاد شود.

وی ادامه داد: تسهیل پیوندهای زیرساختی برای افزایش همکاری‌ها الزامی است. دو کشور باید با تبادل کالا، فناوری و نیروی انسانی زنجیره عرضه و تولید را تسهیل کنند و تجارت را افزایش دهند. همکاری‌های دو کشور می‌تواند به نیروی محرکه جدید برای پیشرفت پایدار ایران تبدیل شود.

آمادگی برای اجرای توافقات رهبران ایران و چین

معاون رئیس شورای توسعه تجارت بین‌المللی چین گفت: چین در مسیر جدید ایجاد یک کشور مدرن قرار دارد که یک آغاز خوب برای چهاردهمین برنامه توسعه پنج ساله چین است. چین با ایجاد یک الگوی پیشرفت جدید در تلاش است سیاست‌های خود را در مقیاسی بزرگ‌تر به اجرا گذارد که فرصت‌های زیادی را بر پایه تأمین منافع مشترک در سراسر جهان فراهم می‌کند.

شائو گنگ تاکید کرد: شورای ترویج تجارت بین‌المللی چین زنجیره‌های عرضه و تقاضای خارجی را فراهم کرده و همکاری‌های نزدیکی را با ایران شکل داده است. ما در آینده هم آماده‌ایم توافقات رهبران دو کشور را به اجرا برسانیم. این شورا آماده است با استفاده از برتری‌های منحصر به فرد خود برای کنار هم آوردن نیروهای بازرگانی دو کشور تلاش کند و همراه با ایران، سرنوشت مشترک ایران و چین در عصر جدید را ایجاد سازد تا سرنوشت جدیدی برای دو کشور ایجاد شود.

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها