مشارکت و سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی در طرح‌های توسعه صنعت مس

شرکت ملی مس

تفاهم‌نامه مشارکت و سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در بخش زنجیره صنعت مس، با حضور علی رستمی مدیرعامل شرکت مس و مهدی غضنفری رئیس هیأت‌عامل، از معدن تا پایین‌دست و درراستای شکوفایی استعدادها و ظرفیت‌های معدن به امضا طرفین رسید.

این آیین که با حضور سید مجید هدایت رییس هیات مدیره، رضا صالح عضوهیأت عامل و معاون منابع و مصارف، محمد جواد دانش معاون سرمایه‌گذاری داخلی صندوق توسعه ملی برگزار شد، تفاهم‌نامه مشارکت و سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی در طرح‌های 15 میلیارد دلاری توسعه صنعت مس به امضا رسید.

سید مجید هدایت رئیس هیأت مدیره شرکت ملی مس، در این نشست با ارایه‌ گزارشی از میزان ذخایر و وضعیت صنعت مس، در خصوص برنامه تولید مس در قالب «برنامه نهضت پیشرفت و تحول صنعت مس ایران» با سه هدف تولید، درآمد زایی و اشتغال، عنوان کرد: هم اکنون تولید مس در جهان حدود 21 میلیون تن است که پیش بینی می‌شود تا سال 2040 با توجه به توسعه‌ی تولید خودروهای برقی و نیاز شدید جهان به مس؛ جهان با کسری 8 میلیون تنی در تأمین این فلزگرانبها مواجه شود.

وی افزایش قیمت مس در چند سال آینده را افزایشی و حدود 13 هزار دلار عنوان و تصریح کرد: ایران با قرار گرفتن در کمربند تولید مس جهان از ذخایر عظیم این فلز گرانبها برخوردار است؛ ولی تاکنون به درستی از آن بهره‌برداری نکرده است.

هدایت، با اشاره به طرح توسعه تولید مس کاتد در کشور با 15 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اولیه، افزود: در صورت اجرای این طرح، تولید مس کاتد کشور از 285 هزار تن فعلی به یک میلیون تن و سود خالص صنعت مس از 1.6 میلیارد دلار فعلی به 5 میلیارد دلار با اشتغالزایی 50 هزار نفر در سال 1406 خواهد رسید.

وی اضافه کرد: ایران با 7 درصد اکتشاف از ذخایر خود پس از کشورهای شیلی، استرالیا ، پرو و روسیه، رتبه پنجم جهان را به خود اختصاص داده است.

رئیس هیأت مدیره شرکت ملی مس، با بیان اینکه ایران با 54 میلیون تن ذخایر مس محتوی، رتبه 14 جهان در بهره‌برداری را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: این در حالی است که کشور کنگو با 31 میلیون تن ذخیره معدنی، هم اکنون در رتبه چهارم تولید مس جهان قرار دارد و 5 برابر ایران مس تولید می‌کند و 20 میلیارد دلار تجارت مس جهان را از آن خود کرده است.

وی با ذکر اینکه با توسعه سرمایه‌گذاری در صنعت مس به رتبه دوم جهان صعود خواهیم کرد، گفت: 5 میلیارد دلار از منابع مورد نیاز این طرح از محل منابع داخلی شرکت ملی مس، 2 میلیارد دلار از منابع صندوق، 2میلیارد دلار از بازار سرمایه و 6 میلیارد دلار از فاینانس چین تأمین خواهد شد.

سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی در طرح تولید مس کاتد

در ادامه این مراسم، مهدی غضنفری رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به یکی از سیاست‌های صندوق توسعه ملی مبنی بر حمایت از مگاپروژه‌ها در کشور، از سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری صندوق در طرح تولید مس کاتد خبر داد.

غضنفری با اشاره به سیاست‌های جدید صندوق توسعه ملی مبنی بر حمایت از مگاپروژه‌ها در کشور و انجام سرمایه‌گذاری و صدور ضمانت‌نامه‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی، اظهار داشت: براساس تفاهم نامه‌ی صندوق توسعه ملی و شرکت ملی صنایع مس ایران، این صندوق به میزان 2 میلیارد دلار در اجرای طرح تولید مس کاتد و صنایع جمعی آن مشارکت خواهد داشت.

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی، مجموع سرمایه‌گذاری مورد نظر برای اجرای طرح تولید مس کاتد را 15 میلیارد دلار عنوان و تصریح کرد: بخشی از منابع مورد نیاز این طرح از طریق منابع داخلی، بخشی توسط صندوق توسعه ملی و قسمتی نیز از طریق فاینانس خارجی تأمین خواهد شد.

وی با بیان اینکه صنعت مس حوزه‌ی پربازده و سودده با اشتغالزایی بالایی است، تصریح کرد: صندق توسعه ملی آمادگی خود را برای گارانتی و صدور ضمانت‌نامه برای سرمایه گذاران خارجی براساس مصوبات هیأت امنا و همکاری با بانک‌های عامل اعلام می‌کند.

پایان خبر///

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها