مداخله چین سنگ آهن را وارد بازار نزولی کرد

فروش سنگ‌آهن در این هفته تشدید شد زیرا پکن تلاش‌ها برای سرکوب قیمتی را تشدید کرد، چراکه معتقد است این افزایش قیمت ها سنگ آهن فله را بیش از 60 درصد از اواسط نوامبر افزایش داده است.

فروش سنگ‌آهن در این هفته تشدید شد زیرا پکن تلاش‌ها برای سرکوب قیمتی را تشدید کرد، چراکه معتقد است این افزایش قیمت ها سنگ آهن فله را بیش از 60 درصد از اواسط نوامبر افزایش داده است.

معاملات آتی در سنگاپور در روز پنجشنبه 8 درصد کاهش یافت و به 130 دلار آمریکا (180 دلار) در هر تن رسید و زیان سنگ آهن این هفته را به 17 درصد رساند. به گفته Westpac، سنگ آهن اکنون بیش از 20 درصد از نقطه اوج خود کاهش یافته که برای نزولی نمودن بازار کافی است. در روز جمعه، معاملات آتی مارس در SGX با 2.2 درصد کاهش به 128.80 دلار در هر تن رسید.

قرارداد سنگ آهن دالیان در ماه مارس با 5.2 درصد کاهش به 691 یوان (151 دلار) در هر تن رسید.

آخرین کاهش پس از آن اتفاق افتاد که برنامه‌ریز دولتی چین و تنظیم‌کننده بازار به برخی از معامله‌گران سنگ‌آهن گفت پس از تحقیقات مشترک در چینگدائو، یکی از بزرگترین بنادر سنگ‌آهن، موجودی مازاد را آزاد کنند و ذخایر را به سطوح معقول کاهش دهند.

کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی (NDRC) و اداره دولتی تنظیم بازار (SAMR) روز پنجشنبه گفتگوهایی را انجام دادند و اطلاعاتی را در مورد موجودی انبار درخواست کردند، در حالی که از بازرگانان خواستند نگرانی‌ها در مورد سفته‌بازی در بازار سنگ آهن، از جمله تاکتیک‌های احتکار یا افزایش قیمت‌ها را تصدیق کنند.

این دومین جلسه ای بود که مقامات در این هفته برگزار کردند و نشان دهنده تلاش فزاینده تنظیم کننده ها برای گسترش نظارت و تثبیت قیمت ها بود.

رابرت رنی، رئیس تحقیقات Westpac درباره سنگ آهن در بنادر چین اظهار نظر کرد : “بسیاری از کالاها ذخایر بسیار پایینی دارند، اما هیچ نشانه‌ای از این نگرانی در بازارهای سنگ آهن وجود ندارد – بر اساس گزارشات فصلی، ذخایر سنگ آهن بسیار بالاتر از سطح معمول هستند، بنابراین من می‌توانم این افزایش اخیر را با ماهیت سفته‌بازی توصیف کنم که با در دسترس بودن سنگ آهن توجیه نشده باشد. ”

“زمانی که تنظیم‌کننده‌ها شروع به بررسی معدنچی‌ها، دلال‌ها و معامله‌گران می‌کنند، نشانه‌هایی از احتکار و سفته‌بازی را مشاهده خواهند کرد، بنابراین من همچنان انتظار دارم که قیمت‌ها با هدف قرار دادن 100 تا 110 دلار آمریکا کاهش بیشتری پیدا کند – با توجه به در دسترس بودن آهن، این جایی است که باید معاملات سنگ آهن در بازار فیزیکی انجام شود.”

افزایش قیمت سنگ آهن بیش از دو هفته پیش، درست قبل از شروع سال نوی چین، توجه برنامه ریز دولتی را به خود جلب کرد. با افزایش قیمت ها به بالای 150 دلار در هر تن در هفته گذشته، رگولاتورهای چینی با انجام بررسی های بندری، برداشتن هزینه ها برای معاملات آتی و صدور هشدارهایی در مورد اطلاعات نادرست واکنش نشان دادند.
منبع: گزارشگر فولاد

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها