لزوم فرآوری با تکیه بر توان داخلی و دانش‌بنیان‌ها

اولین کنفرانس تخصصی تکنولوژی پیشرفته فرآوری سنگ آهن با حضور فعالان صنعت معدن و فولاد کشور برگزار شد. در این کنفرانس مهندس مجتبی حمیدیان مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران درباره برنامه‌های این شرکت برای فرآوری توضیحاتی ارائه و بر استفاده از ظرفیت شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان تاکید کرد.
او در ابتدای سخنانش به بررسی آهن، فولاد و چالش‌ها و موضوعات پیش روی صنعت ایران پرداخت و اظهار کرد: در شرایطی قرار گرفته‌ایم که اهمیت فرآوری بیش از هر زمانی خودش را نشان می‌دهد، امروزه اهمیت این موضوع برای ما از مسئله سنگ و فولاد هم بالاتر است و به همین دلیل هم باید با نگاهی متفاوت و عمیق آن را بررسی کرده و سعی کنیم از چالش‌های پیش رویمان بهترین فرصت‌ها را بسازیم.
مهندس حمیدیان افزود: فضای فرآوری برای ما فرصتی است برای یک تلاش مداوم و پویا، تلاشی که در آن پیوسته بخواهیم از داشته‌هایمان بیشترین استفاده را ببریم، دانش‌بنیان‌تر شویم و از تکنولوژی حداکثر استفاده را ببریم. طبیعتا مواجهه با چنین شرایطی و ورود به آن قدم‌هایی محکم و حساب‌شده را می‌طلبد تا بتوانیم به تجدید نظرهای جدی‌ای در موضوع اقتصاد و صنعت کشور دست یابیم.
مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران با تأکید بر پیشرو بودن فولاد در فضای صنعت کشور گفت: می‌دانیم فولاد در صنعت کشور پیشروست، اما می‌دانیم که با چالش‌های هم روبه‌روست و همین چالش‌هاست که ما را در کنفرانس‌ها و نشست‌ها گرد هم می‌آورد تا در صدد مواجهه درست با این چالش‌ها باشیم.
او اظهار کرد: اگر ما بتوانیم از این شرایط درست استفاده و افق‌های بلندمدت ۲۰ ساله تعریف کنیم، به نتایج خوبی خواهیم رسید. البته همگی می‌دانیم فرآوری راه‌حلی نیست که بتوان برای همیشه روی ان حساب باز کرد اما این فرصت را در اختیار ما قرار می‌دهد که ورود به حوزه دانش‌بنیان را به‌عنوان یک رسالت در مسیر خود تعریف کرده و در آن نقش ایفا کنیم. و مسیر را برای حرکت در صنایع های‌تک (تک‌محصولی) که شاید هم تنها در حوزه فولاد نباشد، هموار می‌کند.
مهندس حمیدیان با مرور نمونه‌های موفق اقتصادهای جهان در صنعت فولاد گفت: همه می‌دانیم در صنعت فولاد با مشکلات مختلفی از حمل‌ونقل تا بحث انرژی و سرمایه‌گذاری و … روبه‌رو هستیم، اما این را هم می‌دانیم که این دست از مشکلات قابل مدیریت هستند، ولی مسئله نبود خوراک برای کار موضوعی است که اگر حل نشود، تمام زنجیره را با مشکل روبه‌رو می‌کند. پس باید همه ما به فکر حل این مشکل باشیم.
او ادامه داد: ما اکنون در شرکت سنگ آهن مرکزی مشغول انجام فرآوری هستیم و تلاش می‌کنیم در این مسیر حرکت کنیم. سنگ آهن به دلیل قدمتی که دارد و همین‌طور به دلیل انتظارات برخی مشتریان خاص که به سنگ‌های بالای ۵۵درصد نیاز داشتند، بنا به برآوردمان تا ۷۰ میلیون سنگ باطله با عیار حدوداً ۵ تا ۲۰ درصد داریم.
مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران از فعال شدن ۵ خط فرآوری در این شرکت خبر داد و گفت: برنامه بازیابی این سنگ ها در دستور کار قرار داد و امروز ۵ خط فرآوری فعال شده که می‍‌تواند تقریباً سالی هفت میلیون سنگ را فرآوری کرده و یک میلیون سنگ ۵۵ درصد تحویل دهد.
او افزود: در حوزه سد باطله هم با ۱۱ مورد روبه‌روییم که حدود ۷۰ میلیون تن برآورد می‌شود پیش‌بینی‌مان این است که در یکی دو ماه آینده فرآوری را در این قسمت هم شروع می کنیم و خوشحالیم که برای انجام این کارها از ظرفیت داخلی استفاده می کنیم. موضوع سومی را هم که در دستور کار داریم بازطراحی خط فرآوری‌مان است که دورریخت ۱۰ تا ۱۲ درصدی همات را هم بگیریم.

مهندس حمیدیان در پایان به این نکته اشاره کرد که از همکاری با تیم‌های متخصص در این زمینه‌ها استقبال می‌کند و تا کنون هم با تیم‌های جوان و فعالی ارتباط گرفته‌اند و منتظر پیشنهادات بهتر از سوی گروه‌های دیگر هستند.

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

هیچ داده ای یافت نشد

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها