قابل توجه فعالان بورس کالا منتظر معاملات کشف پریمیوم در سال ١۴٠١ باشید/ جزئیات نخستین عرضه سال جدید

۱۲۰ هزار تن شمش بلوم فولاد کاوه جنوب به صورت قراردادهای کشف پریمیوم در بورس کالا عرضه می شود.

۱۲۰ هزار تن شمش بلوم فولاد کاوه جنوب به صورت قراردادهای کشف پریمیوم در بورس کالا عرضه می شود.

طرح ویژه وزارت صمت از طریق قراردادهای کشف پریمیوم محصولات صنعتی و معدنی، ۱۵ فروردین سال ١۴٠١ با عرضه ۱۲۰ هزار تن شمش بلوم فولاد کاوه جنوب کیش در قالب ۱۰ قرارداد ۱۲ هزار تنی کشف پریمیوم تداوم می یابد.

تاریخ معامله نهایی این قراردادها از ۲ خرداد ماه سال آینده آغاز و تا اول اسفند ماه همان سال ادامه می یابد.

تاریخ تحویل نخستین قرارداد کشف پریمیوم محصول مذکور، ۷ خرداد سال ۱۴۰۱ اعلام شده و تحویل در سایر قراردادها به ترتیب ۷ اسفند همان سال ادامه می یابد.

نوع تسویه معامله نهایی در این قرارداد به صورت نقدی بوده و مهلت تسویه کشف پریمیوم ۳ روز کاری بعد از معامله نهایی اعلام شده و طبق روال سایر عرضه ها در این روش، فرمول محاسبه قیمت پایانی، قیمت مبنا به اضافه پریمیوم خواهد بود.

مرجع قیمت مبنا در معاملات شمش بلوم، میانگین موزون هفتگی معاملات ۳ هفته آخر شمش بلوم در بورس کالا قبل از معامله نهایی در نظر گرفته شد.

یادآوری می شود، وزارت صمت نخستین گام اجرایی قراردادهای کشف پریمیوم را که در راستای مدیریت هوشمند بازار و رفع دغدغه تولیدکنندگان انجام می شود، روز چهارشنبه ۲۶ آبان امسال برداشت.

مصرف کنندگان استقبال ویژه ای از عرضه های شمش فولاد شرکت های جهان فولاد سیرجان، چادرملو و فولاد کاوه جنوب کیش در این روز (٢۶ آبان امسال) داشتند و در مجموع ۱۷۵ هزار تن شمش بلوم در قالب ۲۷ قرارداد و ۱۲۰ تن مس شرکت ملی مس ایران در قالب ۶ قرارداد مورد معامله قرار گرفت.

در روز شنبه ۲۹ آبان امسال نیز، ۲۰ هزار تن آهن اسفنجی ایمیدرو در قالب ۱۰ قرارداد ۲ هزار تنی به فروش رسید.

همچنین در روز چهارشنبه ۳ آذر امسال، ۳۰ هزار تن شمش بلوم آهن و فولاد ارفع در قالب ۶ قرارداد ۵ هزار تنی با استقبال صنایع، مورد معامله قرار گرفت.

در تاریخ ١٠ آذر امسال نیز، ١٠ هزار تن شمش بلوم فولاد خوزستان نیز در قالب یک قرارداد کشف پریمیوم معامله شد.

کشف پریمیوم به چه معناست؟

کشف پریمیوم قراردادی است که در بازار فیزیکی بورس کالا معامله می‌شود و به موجب آن، طرفین متعهد می‌شوند که در زمان مشخصی در آینده (تحویل، حمل یا بارگیری) کالا را براساس قیمت نهایی (قیمت مبنا به علاوه مابه التفاوت توافق شده) معامله کنند.

خریدار بخشی از بهای معامله را در زمان توافق به فروشنده پرداخت و تسویه مابقی وجه متعاقباً و براساس شرایطی انجام می‌شود که در زمان عقد قرارداد مشخص می‌گردد.

سازوکار این قرارداد به گونه‌ای است که در ابتدای انجام توافق، طرفین باید قسمتی از ارزش حدودی معامله (حدود ۶ درصد ارزش علی‌الحساب معامله) را نزد اتاق پایاپای به عنوان وجه الضمان تودیع کنند.

در این قرارداد، ﭘﺮﻳﻤﻴﻮم ﻣﺒﻠﻎ ﻳﺎ درﺻﺪی اﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﻬﺖ ﻣﺤﺎسبه ﻗﻴﻤﺖ ﻧﻬﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺒﻨﺎ اﺿﺎﻓﻪ ﻳﺎ از ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺒﻨﺎ ﻛﺴﺮ می‌ﺷﻮد و قیمت مبنا ﻗﻴﻤﺘﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ در زﻣﺎن ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺪه در اﻃﻼﻋﻴﻪ ﻋﺮﺿﻪ، ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺮﺟﻊ ﻣﻮرد ﻗﺒﻮل ﺑﻮرس اﻋﻼم می‌شود.

به این ترتیب، ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﻧﻬﺎﻳﻲ زمانی بین طرفین منعقد می‌شود ﻛﻪ در ﻗﺮارداد ﻛﺸﻒ ﭘﺮﻳﻤﻴﻮم ﻃﺮﻓﻴﻦ ﻃﺒﻖ ﺿﻮاﺑﻂ بورس کالا، ﻣﺘﻌﻬﺪ ﺑﻪ اﻧﺠﺎم آن شده‌اند.

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها