عوارض صادرات نبود ، ذخیر انبارهای فولاد صفر می شد

معدن۲۴:مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با رد شایعاتی مبنی بر کاهش صادرات فولاد ایران و تصاحب بازار توسط روسیه گفت: بازار فولاد ایران تحویل جایی نشده و همان بازارها را داریم و تغییری نیز در سیاست صادراتی نیز به وجود نیامده است.

معدن۲۴:مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با رد شایعاتی مبنی بر کاهش صادرات فولاد ایران و تصاحب بازار توسط روسیه گفت: بازار فولاد ایران تحویل جایی نشده و همان بازارها را داریم و تغییری نیز در سیاست صادراتی نیز به وجود نیامده است.

سیف‌الله امیری با رد شایعاتی مبنی بر کاهش صادرات فولاد کشور و تصاحب بازار صادراتی فولاد ایران توسط روسیه، اظهار داشت: بازار فولاد ایران تحویل جایی نشده و همان بازارها را داریم و تغییری نیز در سیاست صادراتی نیز به وجود نیامده است.

وی با بیان اینکه عوارض پلکانی صادرات به‌ منظور تنظیم بازار داخلی صورت گرفته است، ادامه داد: عوارض تعیین شده با قیمت فولاد شناور است و در طول یک ماه و اندی که عوارض صادراتی تعیین‌شده، با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی، عوارض نیز در حال کاهش است.

امیری ادامه داد: آمار گمرکات کشور نشان می‌دهد که صادرات فولاد ایران به‌مراتب بیشتر هم شده است و این‌که گفته‌شده بازار صادراتی ما به دیگر کشورها داده‌ شده، صحت ندارد؛ بلکه برای تنظیم بازار داخلی عوارضی برای صادرات در نظر گرفته‌شده بود.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت تصریح کرد: ثبت سفارش‌ها و قراردادهایی که پیش‌ از این بسته‌ شده بود و کالاهایی که در گمرکات کشور وجود داشت و قبض انبار داشتند بدون عوارض، انجام شد و هرگونه خبری در خصوص از دست دادن بازار کذب محض است، بازارهای ما همچنان وجود دارند و این موضوع ثابت‌ شده است.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت درباره اینکه چرا قانون عطف به ماسبق شده و عوارض به گذشته برگشته است؟ بیان کرد: ما اعلام کردیم کالاهایی که در گمرکات کشور ثبت سفارش کردند و یا آن‌هایی که قبض انبار دارند می‌توانند بدون پرداخت عوارض صادرات داشته باشند و عوارض هیچ مشکلی در صادرات ایجاد نکرده است.

* وضع عوارض پلکانی فقط برای تنظیم بازار داخلی است و درآمدی برای دولت ندارد

وی افزود: اگر این عوارض نبود، اکنون کالایی در انبار کارخانه‌ها وجود نداشت و مواد اولیه برای تولید کارخانه‌ها توسط همین عوارض حفظ شد.

امیری با تأکید بر اینکه عوارض دولت فقط برای حمایت از تولید داخل است، عنوان کرد: وضع عوارض پلکانی تنظیم بازار به‌منظور ارزآوری و یا بودجه در نظر گرفته نشده، بلکه این عوارض برای تنظیم بازار داخل صورت گرفته است؛ همین دوستان اگر مواد اولیه نداشته باشند، قادر به تولید صادراتی نخواهند بود.

وی یادآور شد: در روز نخست، عوارض‌ها متأثر از قیمت‌های جهانی، مقداری بالا بود اما به‌ محض کاهش قیمت‌ها ما نیز بلافاصله عوارض را کاهش دادیم و اکنون به کمترین حالت رسیدیم، بنابراین دلیلی برای از دست دادن بازارهای جهانی توسط عوارضی که تعیین‌شده وجود ندارد و ادعای این موضوع کذب‌ است، اگر دوستان سند و مدرکی دارند که این موارد باعث کاهش صادرات شده به ما اعلام کنند تا به آن‌ها رسیدگی شود.

امیری افزود: وضع عوارض، همچنان مطابق روال‌های گذشته ادامه دارد و علاوه بر آن فهرست شرکت‌های تولیدکننده یک ماه دیگر نیز تمدید و به گمرکات کشور نیز اعلام‌شده است و مشکلی برای بازارهای جهانی ما به وجود نیامده و کالاها به‌ راحتی از گمرکات کشور در حال صادرات هستند.

وی با اشاره به این‌که اکنون عوارض به پایین‌ترین حد خود رسیده است، گفت: اگر قیمت‌های جهانی بالا برود این عوارض قابل‌تغییر است، اما به علت در حال کاهش بودن قیمت‌های جهانی، این عوارض نیز روند کاهشی دارد.

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن بیدار ۲۴ (madanbidar.ir)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها