صادرات 7 میلیون تنی سیمان و کلینکر تا پایان مهرماه

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از صادرات 7 میلیون تن سیمان و کلینکر از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه خبر داد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از صادرات 7 میلیون تن سیمان و کلینکر از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه خبر داد.

عبدالرضا شیخان در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری- تحلیلی معدن24 افزود: در مدت یاد شده حدود هفت میلیون تن سیمان و کلینکر به مقاصد صادراتی صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش پنج درصدی داشته‌ است.
وی گفت: بازارهای صادراتی ما به گونه ای است که صادرات به مسافت های دور مقرون به صرفه نیست، بر این اساس عمده سیمان به کشورهای منطقه و همسایگان صادر می شود، در عین حال بخشی از کلینکر به کشورهای آسیای شرق دور از جمله سریلانکا و بنگلادش صادر می شود.
شیخان خاطرنشان کرد: در این مدت با وجود قطعی‌های مکرر برق در تیر و مرداد ماه امسال، 37 میلیون و 500 هزار تن سیمان در کشور تولید شد که 8.7 درصد کمتر از مدت مشابه پارسال است.
وی افزود: در این مدت همچنین 43 میلیون تن کلینکر توسط کارخانجات سیمان تولید شد که کاهش 1.5 درصدی نشان می‌دهد.

** ثبات عرضه و قیمت سیمان
این مقام صنفی بیان‌داشت: اکنون عرضه سیمان در بورس کالا به صورت مرتب بین یک میلیون تا 1.2 میلیون تن در هفته در حال انجام است.
به گفته وی، قیمت سیمان نیز همان قیمت‌های پایه است و هر تن سیمان پاکتی حدود 480 هزار تومان درب کارخانه (معادل هر کیسه بین 24 تا 25 هزار تومان) و هر تن سیمان فله‌ای نزدیک به 345 هزار تومان درب کارخانه بدون ارزش افزوده عرضه می‌شود.
شیخان با بیان این‌که شرایط نُرمال و باثباتی را در شرایط کنونی در عرضه سیمان شاهد هستیم، تصریح‌کرد: تا زمانی که تامین انرژی برق و گاز به صورت پایدار انجام شود، کارخانجات نیز مشکلی در تولید و عرضه به بورس ندارند.
وی یادآوری‌کرد: از 25 آبان‌ماه مقرر است میزان گاز برخی کارخانجات مناطق شمالی و شمال شرق کشور با افت فشار و کاهش مواجه شود، هرچند سوخت جایگزین مازوت به عنوان سوخت دوم کارخانجات خریداری شده است.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اظهار داشت: کارخانجات تا حد ممکن به ذخیره‌سازی سوخت دوم پرداخته‌اند که دست‌کم جوابگوی 15 روز نیاز کارخانجات خواهد بود و پس از آن در صورت قطعی گاز، تامین مجدد سوخت جایگزین در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی بیان‌داشت: در این زمینه، مشکل اصلی نه کمبود سوخت، بلکه ناوگان ترابری سوخت است که اولویت را سوخت رسانی به نیروگاه ها قرار داده است.
پایان خبر////

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها