سقوط قیمت سنگ آهن در بازار دریایی چین

اخبار بین الملل

قیمت سنگ آهن دریایی به دنبال افت قیمت معاملات فیوچرز و سوآپ، به شدت کاهش یافت.


به گفته فعالان بازار، روند نزولی وابسته به میزان تقاضای سنگ آهن است که تحت تاثیر کاهش تولیدات کارخانه‌های فولادی چین افت یافته است.
در همین حال، معاملات فیوچرز ماه سپتامبر برای سنگ آهن در بورس کالای دالیان با افت ۴ درصدی نسبت به قیمت توافقی روز قبل (۷۶۱٫۵ یوآن {۱۱۱دلار} به ازای هر تن) انجام شدند.
همچنین معاملات ماه می در بورس سنگاپور با کاهش ۷٫۲۷ دلاری قیمت به ازای هر تن در مقایسه با قیمت توافقی قبل (۱۱۵٫۳۷ دلار به ازای هر تن) انجام شدند. یک تاجر در بازار سنگاپور در این باره بیان کرد: قیمت معاملات سوآپ ماه می سنگ آهن در بورس سنگاپور طی یک روز بیش از ۶ درصد سفوط کرد که به قیمت زیر ۱۱۰ دلار به ازای هر تن کاهش یافت و کمترین قیمت را از اواخر ماه دسامبر سال گذشته ثبت کرد.
وی افزود: قیمت سنگ آهن هنوز به کف خود نرسیده است و انتظار می‌رود بیش از این سقوط کند، زیرا کارخانه‌های فولادی شروع به کاهش تولیدات خود کرده‌اند.
علاوه بر این، برخی فولادسازان اظهارداشتند که آنها داوطلبانه و علی‌رغم این واقعیت که سیاست نظارت بر فولاد خام اجرا نشده است، تولیدات فولادی خود را کاهش داده‌اند. در این راستا، فولادسازی در بازار پکن تحلیل کرد: کاهش تقاضای فولادی و سود منفی فولادسازی از عوامل تاثیرگذار بر بازار بودند و اشتیاق تولیدکنندگان برای رشد تولید فولاد را از بین بردند. وی همچنین افزود: با پیش‌بینی ریزش تقاضا در پی کاهش تولیدات فولاد، احتمال افت قیمت سنگ آهن بالاست.
در ادامه تاجر ثانویه‌ای در بازار سنگاپور گفت: عملکرد بخش املاک چین نیز طبق انتظارات پیش نرفت و فعالان بازار اعتمادی به پیشرفت مداوم بازار املاک ندارند. غیرمحتمل به نظر می‌رسد که دولت چین سیاست‌های محرک بیشتری اجرا کند، زیرا پیشرفت تولید ناخالص داخلی کشور در سه ماهه نخست سال بیش از میزان موردانتظار بود.
براساس آمار اداره ملی آمار چین، تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴٫۵ درصد رشد یافت، این درحالی است که آمار پیش‌بینی‌شده، ۴ درصد بود.
براساس گفته یک خریدار در بازار چین، هرینه مواد اولیه ساخت‌وساز نظیر میلگرد در شانگ‌های به ۳هزار و ۸۰۰ یوآن (۵۵۲ دلار) به ازای هر تن کاهش یافت و در نتیجه، ذخایر میلگرد درحال افزایش هستند.
در همین حال، یک بازرگان در بازار هنگ‌کنگ بیان کرد: عملیات تخلیه محصولات فولادی در ماه‎‌های مارس و آوریل با سرعت کمتر از حالت معمول – فصل رشد ساخت‌وساز – گزارش شد. اگر روند نزولی تقاضای فولاد تداوم یابد، قیمت سنگ آهن می‌تواند به کمتر از ۱۰۰ دلار به ازای هر تن کاهش یابد.

شاخص سنگ‌آهن در بازار دریایی چین به شرح ذیل است:

فاین ۶۲ درصد، cfr چینگ‌دائو : معادل ۱۱۰٫۴۱ دلار به ازای هر تن، ۶٫۷۱ دلار به ازای هر تن کاهش یافت.
فاین ۶۲ درصد کم آلومینیوم، cfr چینگ‌دائو: معادل ۱۱۴٫۰۸ دلار به ازای هر تن، ۷٫۳۶ دلار به ازای هر تن کاهش یافت.
فاین ۵۸ درصد، cfr چینگ‌دائو: معادل ۱۲۵٫۹۰ دلار به ازای هر تن، ۷٫۴۰ دلار به ازای هر تن کاهش یافت.
فاین ۶۵ درصد، مبدا برزیل، cfr چینگ‌دائو: معادل ۱۲۵٫۹۰ دلار به ازای هر تن، ۷٫۴۰ دلار به ازای هر تن نسبت به قبل کاهش یافت.

قیمت‌های بندری

در همین حال، فاین پیلبارا در استان شاندونگ و شهرهای تانگ‌شان و تیانجین در بازه قیمتی ۸۳۷ تا ۸۵۸ یوآن به ازای هر wmt معامله شد. این محصول در روز قبل در بازه ۸۷۵ تا ۸۹۷ یوآن به ازای هر wmt معامله می‌شد.
آخرین آمار قیمت این محصول، معادل بازه قیمتی ۱۱۲ تا ۱۱۵ دلار به ازای هر تن در بازار دریایی است.

بورس کالای دالیان

همچنین پر معامله ترین قرارداد فیوچرز ماه سپتامبر برای سنگ آهن با قیمت ۷۳۰٫۵۰ یوآن به ازای هر تن منعقد شد که این نرخ در مقایسه با قیمت توافقی روز قبل، حاکی از کاهش ۳۱ یوآنی قیمت به ازای هر تن است.

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها