دعوای بی نتیجه فولاد سازان و سنگ آهنی ها

«ناصر تقی زاده» مدیرعامل شرکت چادرملو در گفت وگو با سایت تحلیلی- خبری معدن24 گفت: امروز برای تامین مواد اولیه و سنگ مورد نیاز برای تداوم فعالیت‌ها در بخش معدن و صنایع معدنی کشورمان نیازمند نگاه فرامرزی و حضور در سایر کشورها هستیم که این مهم از سوی چادرملو در افغانستان و استرالیا در دستور کار است.‌

«ناصر تقی زاده» مدیرعامل شرکت چادرملو در گفت وگو با سایت تحلیلی- خبری معدن24 گفت: امروز برای تامین مواد اولیه و سنگ مورد نیاز برای تداوم فعالیت‌ها در بخش معدن و صنایع معدنی کشورمان نیازمند نگاه فرامرزی و حضور در سایر کشورها هستیم که این مهم از سوی چادرملو در افغانستان و استرالیا در دستور کار است.‌

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

 

معدن24- چادرملو از شرکت هایی است که در تولید برق پیشرو است. آیا برای جلوگیری از بحران بی برقی در زمستان توافقاتی با دولت انجام شده یا برناه خرید برق از دولت همچنان در دستور کار است؟

تقی‌زاده: به دنبال ایجاد یک‌هزار مگاوات برق هستیم و به این منظور با شرکت‌های سازنده وارد مذاکره شده ایم و امیدواریم طی چند هفته آینده عملیات اجرایی کار آغاز شود.

همچنین به دنبال ساخت ۲ نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی در مهاباد و اردکان هستیم که به مناقصه گذاشته شده است.

ساخت یک مزرعه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی در استان یزد را نیز در برنامه داریم که مورد تصویب هیئت مدیره قرار گرفته و به احتمال زیاد در شهر یزد خواهد بود.

به دولت اعلام کردیم دست‌کم یکی از نیروگاه های تحت تعمیر و اورهال نشده را در اختیار چادرملو قرار دهد تا به اورهال آن بپردازد.

وی با بیان اینکه شرکت های بزرگ برای تامین برق خودشان باید دست به کار شوند، افزود: تولید یک هزار مگاوات برق که در برنامه است، بخشی از آن برای اجرای برنامه‌های توسعه و مصارف عادی ما است و پیش‌بینی می شود در چهار سال آینده حداقل ۸۰۰ مگاوات به مصرف برق چادرملو اضافه شود.

 

** معدن24- آینده سرمایه گذاری های چادرملو در افغانستان چه خواهد بود؟ آیا برنامه ای برای سرمایه گذاری روی معادن داخلی و خارجی به خصوص افغانستان دارید یا خیر؟

 

تقی‌زاده: به طور قطع باید به دنبال سرمایه‌گذاری در خارج از کشور باشیم که ناشی از مسائلی همچون کمبود مواد اولیه و سنگ و همچنین برای برخی تبادلات بین المللی است.

جمهوری اسلامی ایران امروز در عرصه معدنکاری صاحب تکنولوژی است و در تولید کنسانتره به ویژه در مگنتیت در جهان حرف‌هایی برای گفتن دارد.

ما در استرالیا و به‌ویژه افغانستان به دنبال مذاکره و تملک معادن با مشارکت این کشورها هستیم و امیدواریم پس از برقراری آرامش نسبی در افغانستان حداقل بتوانیم در استان هرات در کلیه معادن آنها از جمله مس، آهن، فلزی ها و غیر فلزی ها مشارکت هایی داشته باشیم.

امروز چین در اقصی نقاط جهان به سرمایه‌گذاری مشغول شده و حتی از دور ترین معادن ایران سنگ آهن خام خریداری می کند که کار درستی است و ما نیز حتماً باید در این زمینه سرمایه‌گذاری داشته باشیم.

سرمایه گذاری ها در کشور استرالیا در حال انجام بوده و اکتشافات در حال اجرا است. اکنون یک معدن بزرگ با ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تن ذخیره در اختیار چادرملو، گل‌گهر و شرکتی از بخش خصوصی است.

تملک این معدن به خاطر احداث فولادسازی 10 میلیون تنی در چابهار انجام شد تا بتوانیم از استرالیا کنسانتره وارد کرده و در چابهار تبدیل به فولاد کنیم.

فراموش نکنیم ظرفیت داخل کشور محدود است و از طرفی شرکت‌های ایرانی توان مالی و فناوری لازم را در اختیار دارند و توان‌شان در این زمینه رو به افزایش است؛ بر این اساس باید نگاهی فراتر از مرزهای خودمان داشته باشیم.

 

** معدن24- به نظر می رسد ماشین آلات و تجهیزات معدنی و صنعتی در کشور با مشکل تکنولوژی مواجه باشند. آیا برنامه ای برای استفاده از فناوری روز جهان در این مجموعه دارید؟

 

تقی‌زاده: همان‌گونه که نرخ برق و گاز در سال های گذشته رشد داشته و بدون تردید نرخ سوخت و گازوئیل نیز افزایش خواهد داشت زیرا اقتصاد کشور دیگر تحمل گازوئیل ۳۰۰ تومانی را ندارد.

ما کشور را تبدیل به گورستان ماشین آلات پُر مصرف کردیم زیرا سوخت در کشور ما ارزان است، بر این اساس نیازمند بازنگری کامل در استفاده از فناوری‌های روز هستیم.

یکی از طرح هایی که دنبال می‌کنیم انتقال مواد از معدن و باطله‌ها با روش نوار نقاله است و امیدواریم در چادرملو نیز با کمک ماشین سازان داخلی بتوانیم از نیمه دوم سال این مهم را در یکی از معادن به صورت پایلوت آغاز و این سیستم را مستقر کنیم که در این صورت بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از هزینه‌های معدنکاری مان کاهش خواهد یافت.

ما بعد از 50 سال فعالیت در سرچشمه هنوز از دامپتراک و شاول استفاده می‌کنیم، در حالی که می‌توان به راحتی روش انتقال با نوار نقاله را جایگزین کرد.

اجرایی کردن ۸۰ تا ۹۰ درصد این فنآوری در داخل امکان پذیر است و شاید فقط در نمونه پایلوت آن نیاز به مشاور خارجی داشته باشیم.

در چادرملو روی باطله‌ها کار کرده و می کنیم، همچنین برنامه هایی برای عناصر نادر خاکی داشته و  قراردادهایی برای استحصال داریم. به طوری که برای تولید سالیانه ۵۰۰ هزار تن کنسانتره از باطله ها در این شرکت برنامه‌ریزی شده است.

 

** معدن24- به نظر شما آیا بورس کالا برای تعیین قیمت سنگ آهن و فولاد مناسب است یا خیر؟

تقی‌زاده: ۱۰۰ درصد موافق فروش کالا ها در بورس کالا هستیم، اما در عین حال نمی‌توان انتظار داشت که یک مشتری بزرگ مثل فولاد مبارکه هر روز برای خرید کنسانتره به بورس مراجعه کند. بلکه انتظار می رود پس از کشف قیمت، قراردادی منعقد شده و نرخ‌ها بر اساس قیمت های شناور در بورس تعیین شود.

در تولید شمش نیز هرچند موافق عرضه در بورس هستیم اما با سختگیری‌ها مخالفیم، امروز شاهدیم اگر عرضه در بورس یک هفته به تعویق بیفتد به تعزیرات معرفی می شویم.

 

** معدن24- شاهد تداوم دعوای سنگ آهنی ها و فولادسازان و مخالفت فولادی ها با ورود معدنی ها به صنعت فولاد هستیم. نظر شما چیست؟

تقی‌زاده: این یک مشکل قدیمی است و دو طرف نیز در آن حق دارند. از ابتدا باید نرخ‌ها اصلاح می‌شد تا ارزش افزوده تولید فولاد و سنگ به صورت منصفانه تقسیم می‌شد.

امروز شاهدیم فولاد و محصولات نهایی با نرخ های جهانی در داخل فروخته و در مقابل، مواد اولیه را با یک سوم تا یک دوم قیمت خریداری می شود.

نتیجه این شد که معدنی ها به سمت فولادساز شدن رفتند و از طرفی فولادی‌ها نیز گرفتن معدن را در دستور کار خود قرار دادند که اگر این راهکار اشتباه است، هر دو طرف اشتباه کردند.

به عنوان کسی که 20 سال در این بازار حضور دارم، باید گفت: امروز دیگر نمی توان اقدام خاصی در این زمینه انجام داد، زیرا مشکل با فشار بیش از حد در طول سالیان سال به وجود آمده است و دو طرف باید با یکدیگر تفاهم کنند.

 

** معدن24- افزایش سرمایه کچاد به کجا رسید و وضعیت آینده سهام کچاد چه خواهد بود؟

تقی‌زاده: افزایش سرمایه در نظر گرفته شده برای چادرملو در حال طی کردن مراحل قانونی خود است. سرمایه ثبت شده این شرکت ۵۵۰۰ میلیارد تومان است، این در حالی است که برخی شرکت‌های زیر مجموعه بیش از ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه دارند.

چادرملو حدود ۳ میلیارد دلار پروژه جدید در دست اجرا دارد که همه آنها نیازمند افزایش سرمایه است، همچنین تداوم تولید و تنوع بخشی به تولید نیز سرمایه نیاز دارد که امیدواریم بخشی از آن از مسیر افزایش سرمایه شرکت حاصل شود.

این شرکت در نظر دارد تا ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه را به صورت پلکانی در طول ۳ سال اجرایی کند تا فشاری به سهامداران وارد نشود. طرح عظیمی همچون انتقال آب خلیج فارس، نیروگاه سازی و تولید نورد همگی نیازمند سرمایه است که بخشی از آن از طریق وام و تسهیلات بانکی و بخشی دیگر از محل افزایش سرمایه تامین خواهند شد.

ما نیاز داریم تا برای تداوم تولید و اجرای پروژه های توسعه ای مان تامین ارز داشته باشیم. انتظار می‌رود وزارت صمت برای شرکت‌هایی که برنامه‌های توسعه‌ای دارند، مجوز خاص صادرات معادل ارز مورد نیازشان صادر کنند تا نسبت به تامین و واردات ماشین آلات و تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز خود اقدام کنند.

 

 

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها