خاکی که در کرمان طلا می‌شود

معدن۲۴:پروژه فلوتاسیون مس سرچشمه یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی استان کرمان است که طی تفاهم‌نامه وزارت صمت با شرکت ملی مس گفته شده تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد و اجرای آن علاوه بر مزایای اقتصادی، دورریزهای سرباره مس با عیار پایین را به محصول نهایی تبدیل می‌کند.

پروژه فلوتاسیون مس سرچشمه یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی استان کرمان است که طی تفاهم‌نامه وزارت صمت با شرکت ملی مس گفته شده تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد و اجرای آن علاوه بر مزایای اقتصادی، دورریزهای سرباره مس با عیار پایین را به محصول نهایی تبدیل می‌کند.

استان کرمان به بهشت معادن ایران معروف است و وجود معادن غنی مس و فولاد موقعیت این استان را در کشور ممتاز کرده، به گونه ای که همگان نام کرمان را به مس‌ می شناسند.

اما نیم نگاهی به آمار و ارقام تولیدات معدنی استان کرمان نشان می دهد که خام فروشی و نداشتن ارزش افزوده مواد معدنی به یک معضل بزرگ پیش روی رشد تولیدات معادن و اشتغالزایی در دیار کریمان تبدیل شده است؛ معادن عریض و طویل مس به علت فناوری کهنه و سنتی، ضعف هایی در استحصال و بهره برداری از مواد معدنی داشتند، معضلاتی که طی این سال ها توسط متخصصان و کارشناسان بخوبی شناخته شده است.

سرباره طلایی مس که استفاده نمی شد

در فرآیند تولید مس، پس از مرحله ذوب، سرباره آن حاوی مقداری مس است که در سال‌های گذشته به علت ضعف فناوری، امکان جداسازی مس از محتوای سرباره وجود نداشت اما اکنون با احداث کارخانه‌های فلوتاسیون سرباره، جداسازی و پرعیارسازی کنسانتره مس موجود در سرباره امکان‌پذیر می‌شود و این اقدام یک گام در تکمیل زنجیره ارزش افزوده مواد معدنی استان کرمان محسوب می شود.

پودر مس که به عبارت دیگر مسباره خوانده می شود نوعی ماده معدنی با سختی بسیار بالاست و ترکیبی از سیلیکات و اکسیدهای فلزی پیچیده‌ دارد که پس از سرد شدن به صورت مواد ناخالص باقی می‌ماند.

سرباره در واقع به نوعی ضایعات کارخانه ذوب مس محسوب می شود زیرا در کارخانه ذوب برای تولید مس با عیار بالا، سرباره مس به عنوان ضایعات از محصول نهایی جدا می‌شود و به علت عیار پایین، تاکنون هیچ ماده معدنی از آن جدا نمی شد.

براساس تفاهم نامه وزارت صمت با شرکت ملی مس ایران مقرر شده که ۲۶ پروژه باهدف ارتقای تولید و افزایش ارزش افزوده مواد معدنی در سراسر کشور بویژه استان کرمان اجرایی شود که بر این اساس سرانه اشتغال در پهناورترین استان کشور نیز ارتقا می یافت؛ یکی از این پروژه های بزرگ فلوتاسیون مس سرچشمه بود که از سال ۹۸ ذیل طرح های اقتصاد مقاومتی، در مجتمع مس سرچشمه کلید خورده است.

براساس گزارش ها این پروژه با سرمایه گذاری پنج هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال اکنون بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی می شود که تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

پایان یافتن عملیات اجرایی این طرح، علاوه بر افزایش تولید، ارزش افزوده از مواد معدنی که تاکنون استفاده ای نداشته و نیز برای ۱۲۵ نفر نیز فرصت جدید شغلی ایجاد می کند.

نقش زنجیره ارزش افزوده بر اقتصاد استان کرمان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در این زمینه می گوید: برنامه ریزی ها در اجرای سیاست کلان استان کرمان مبنی بر فروش مواد خام معدنی در حال هدایت به سمت ایجاد ارزش افزوده در حوزه معادن و صنایع معدنی است.

مهدی حسینی نژاد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ارتقای ارزش افزوده در مواد معدنی علاوه بر جهش تولید استان کرمان سبب اشتغالزایی و توزیع عادلانه ثروت در منطقه می شود افزود: با تکمیل زنجیره ارزش افزوده این استان در حال صنعتی شدن است و با توجه به ظرفیت ها و توان داخلی اتفاقات خوبی در استان کرمان رقم می خورد.

وی عنوان کرد: کرمان با تلاش های انجام گرفته، علاوه ‌بر اینکه استانی معدنی در کشور است بزودی به‌عنوان استان صنعتی نیز شناخته می شود زیرا سیاست تکمیل زنجیره ارزش افزوده را در این استان پیش می بریم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان بیان کرد: این استان با تولید یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تن کنستانتره و ۴۰۰ میلیون تن کاتد مس قطب تولید این محصول در کشور محسوب می شود.

در واقع ایجاد ارزش افزوده به معنی استفاده از تمامی ظرفیت ها برای تولید کالای نهایی است و در این زمینه دورریزهایی که تا دیروز کاربردی در صنعت مس نداشتند با احداث یک خط تولید به سرانه تولید این کارخانه افزوده می شود و این امر به معنی تولید و اشتغالزایی بیشتر و ارتقای شاخص های اجتماعی و اقتصادی درون استان کرمان است.

عضو هیات مدیره هلدینگ شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه نیز در این خصوص گفت: این هلدینگ ۲ پروژه فلوتاسیون سرباره را در مجتمع مس سرچشمه و مجتمع مس شهربابک در دست اجرا دارد که تاکنون سرباره مس به عنوان یک محصول جانبی محسوب می‌شد اما تصمیم گرفته شد مس محتوای این محصول هم استخراج شود.

حمیدرضا سعیدی با بیان اینکه محل اجرای طرح نخست فلوتاسیون در مجتمع مس سرچشمه است، اظهار داشت: ظرفیت ورودی این چهار هزار تن سرباره در روز است که در فرآیند فلوتاسیون به محصول نیمه نهایی مس (کنسانتره) تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به پروژه فلوتاسیون سرباره در ذوب مس خاتون‌آباد اظهار داشت: این پروژه برای ورودی ۲ هزار تن سرباره در روز برنامه‌ریزی شده و با توجه به گفت و گوهای مقدماتی باکارفرما (شرکت ملی صنایع مس ایران) قرار بر این است که طی ۲۴ ماه از زمان آغاز پروژه، به بهره‌برداری برسد.

این مقام مسئول افزود: توسعه با هدف ایجاد ظرفیت تولید پایدار و ایجاد اشتغال پایدار، یک فرایند مهم و حیاتی است که به هیچ وجه نمی‌توان آن را نادیده گرفت؛ طبیعتا پیمانکار هم برای پایین آوردن خطرپذیری، باید پروژه را طبق برنامه زمان‌بندی و با شرایط عملیاتی خودش پیش ببرد تا در نهایت هم برای پیمانکار، هم کارفرما و هم جامعه تاثیر مثبت داشته باشد.

وی تصریح کرد: هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، به پشتوانه دانش و تجربه سالیان خود، هوشمندانه وارد پروژه‌های مختلف می‌شود و از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای پوشش ریسک (خطر) و فرایند اقتصادی کار، استفاده می‌کند.

کرمان معدنی، پیش به سوی استانی صنعتی

سرپرست معاونت امور اقتصادی استاندار کرمان نیز در این زمینه گفت: سیاست دولت در اجرای پروژه های اقتصادی و بهره برداری از طرح ها، افزایش سرانه اشتغالزایی و کاهش پیامدهای اجتماعی و اقتصادی در استان کرمان است.

حسین مهرابی افزود: دولت در واقع به دنبال اشتغال پایدار، رفاه اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت در مناطق مختلف استان کرمان است و پروژه های صنعتی و معدنی این استان نیز در همین زمینه برنامه ریزی شده است.

وی ادامه داد: ضمن اینکه ما در استان کرمان نگاهی به ایجاد ارزش افزوده در صنایع معدنی داریم زیرا این کار کرمان را علاوه بر معدنی به سمت استانی صنعتی هدایت می کند و پروژه فلوتاسیون در سرچشمه و شهربابک نیز با همین محوریت برنامه ریزی و اجرایی شده است.

 

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن بیدار ۲۴ (madanbidar.ir)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها