حمله شدید “پور ابراهیمی” به شرکت ملی مس در یک مراسم معارفه

دکتر پورابراهیمی در آیین معارفه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان عنوان کرد:

دکتر پورابراهیمی در آیین معارفه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان عنوان کرد:

لزوم بازنگری در فعالیت برخی صنایع بزرگ استان کرمان وجود دارد

وضعیت تولید شرکت مس در کرمان فاجعه است

به گزارش معدن ۲۴،آرسنیک آب در برخی محدوده‌های فعالیت معادن مس به ١٢ برابر حد مجاز رسیده است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر آثار آلایندگی‌های زیست محیطی شرکت مس گفت: این درحالی است که ذخایر مس ایران با ١٧ میلیارد تن در رتبه پنجم جهان قرار دارد اما در تولید در رتبه ١٩ دنیا هستیم که آمار نشان می‌دهد فعالیت شرکت مس (درحوزه تولید نیز) فاجعه‌ است.

ضرورت دارد چارچوب های محیط زیست رعایت شود که اگر این کار انجام نشود، شاهد شرایط بحرانی در استان خواهیم بود و امروز نتیجه برخی اقدامات خلاف زیست محیطی را در برخی مناطق کشور می بینیم.

یکسری فعالیت ها در صنایع اصلی استان کرمان داریم که تاثیر آنها بر محیط زیست استان به اندازه وزنشان است که ضرورت بازنگری در فرایند تولیدی این صنایع وجود دارد.

صنعت مس در استان کرمان وضعیت زیست محیطی نامطلوبی دارد و نتوانسته همگام با پیشرفت دنیا، حرکت کند؛ متاسفانه در کشور نیز نسبت به سایر صنایع عقب مانده است.

شرکت گل گهر با ذخیره ١.٢ میلیارد تن در سال ٧۴ کار خود را در استان کرمان آغاز کرد و امروز گل گهر در حوزه توسعه فعالیت ها با توجه به ذخیره منابع، در تولید، سودآوری و اشتغال زایی از صنعت مس پیشی گرفته است.

گل‌گهر سال گذشته ١۵٠ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در طرح های توسعه استان کرمان انجام داد

تولید شرکت مس از پیش از انقلاب تاکنون با این همه فعالیت از ١۵٠ هزار تن مس کاتد به ۲۵۰ هزارتن غیر از قراضه برداری رسیده درحالی که قرار بوده به ٨٠٠ هزار تن برسد.

ارزش کل شرکت مس برابر با ۶٠٠ هزار میلیارد تومان در رتبه پنج بازار سرمایه بوده که آن را به رتبه ٢۵ رسانده اند.

شرکت ملی مس یکی از آن شرکت های صادراتی است که سهمی قابل توجه باید در این حوزه داشته باشد، و براحتی می‌توانیم پنج میلیارد دلار منابع ارزی از شرکت مس داشته باشیم اما اینگونه نیست.

بازنگری در تولید صنایع را از استان کرمان آغاز کردیم و در این زمینه ظرفیت های مس در این استان بسیار زیاد است؛ در منطقه راور، جیرفت، بم، رابر و بسیاری مناطق استان این ظرفیت وجود دارد که باید از آن بهره برداری شود.

بشدت منتظر بررسی شاخص های زیست محیطی در صنعت مس هستیم؛ برخی فکر می‌کنند توسعه با محیط زیست سازگاری ندارد اما اینگونه نیست، شرکت هایی در دنیا با حفظ محیط زیست تولید خود را از ٢٠٠ هزار تن به یک میلیون تن رسانده اند.

راور منطقه محرومی در استان کرمان محسوب می شود، این شهرستان زمانی رتبه اول تا سوم را در نرخ خودکشی نسبت به جمعیت داشت اما اکنون نرخ بیکاری این شهرستان بسیار پایین آمده است.

راور امکان سرمایه گذاری در بیش از ٩۵ درصد از مساحت خود را ندارد به دلیل اینکه محیط زیست، نیروگاه هسته ای یا ایمیدرو آن را بلوکه کرده و این در حالی است که بزرگترین ذخایر را در این منطقه داریم.

محیط زیست در این زمینه راهکار اجرایی توسعه در کنار حفظ محیط زیست ارائه دهد و ما هم در کنارشان خواهیم بود.

دکتر پورابراهیمی با بیان اینکه دولت ها برای ما تفاوتی ندارند و توجه به منافع ملی اساس حرکت ماست گفت: در کنار پیگیری مطالبات، توانمندسازی در دولت سیزدهم دنبال می شود.
منبع: معدن ۲۴

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها