حرکت همگام فلزی و معدنی ها/افزایش سرمایه 100 درصدی گل گهر و 114 درصدی چادرملو

به گزارش سایت خبری تحلیلی معدن 24، بورس تهران در حالی نخستین هفته اسفندماه را با افزایش 0.5 درصدی شاخص کل آغاز کرد که در این میان دو لیدر گروه یعنی فلزات اساسی و معدنی هر چند با زیان همراه شدند، اما حرکتی همگام را به نمایش گذاشتند و شاخص هر دو گروه ، کاهش 0.4 درصدی را ثبت کرد.

به گزارش سایت خبری تحلیلی معدن 24، بورس تهران در حالی نخستین هفته اسفندماه را با افزایش 0.5 درصدی شاخص کل آغاز کرد که در این میان دو لیدر گروه یعنی فلزات اساسی و معدنی هر چند با زیان همراه شدند، اما حرکتی همگام را به نمایش گذاشتند و شاخص هر دو گروه ، کاهش 0.4 درصدی را ثبت کرد.

افزایش خوش‌بینی ‌‌‌ها به احتمال احیای زودهنگام برجام سبب شد تا معاملات بورسی نخستین هفته اسفندماه با شرایط نسبتا مطلوبی دنبال شود. در این میان هر چند بیشترین توجه به صنایع موسوم به برجامی از جمله بانکی ها و خودرویی ها معطوف شد، اما توجه سهامداران خرد به سهام گروه‌‌‌ های بزرگ کامودیتی‌‌‌محور در برخی از روزها مشاهده شد. در نهایت نیز بیش از 333 میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی های گروه فلزات اساسیمنتقل شد. در گروه معدنی نیز خالص فروش سهامداران حقیقی به حدود 94 میلیارد تومان رسید. البته در این میان نباید سایه جنگ روسیه بر اوکراین را نادیده گرفت؛ در حالی انتظار می رفت که با خبرهای خوب رسیده از برجام، شاهد رشد قیمت سهام کامودیتی محور در بازار سهام باشیم که جنگ این دو کشور، معادلات را برهم زد. پیش بینی ها حاکی از آن است که از یک سو شاید توافق در برجام به تعویق بیفتد و از سوی دیگر قیمت های کالایی در بازارهای جهانی را متاثر کند. امری که در هر دو سناریو به نفع سهام کامودیتی محور بورسی نخواهد بود.

همانطور که عنوان شد در چنین شرایطی شاخص دو گروه فلزات اساسی و معدنی هر کدام کاهش 0.4 درصدی را تجربه کردند. جزئیات معاملات در نخستین هفته اسفندماه نشان از آن دارد که در گروه فلزات اساسی اکثر نمادها با نوسان محدود روبرو شدند. چه در محدوده مثبت و چه منفی ، نوسان ها از 4 درصد بیشتر نبود. البته به استثنای نماد معاملاتی لوله‌وماشین‌سازی‌ایران‌. به عبارت دقیق تر نماد «فلوله» هفته گذشته را با ثبت بازدهی 10 درصدی سپری کرد و کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشت.

در این میان فولاد مبارکه در حالی کاهش قیمت 0.8 درصدی هر سهم را تجربه کرد که در مقابل هر سهم ملی مس ایران با رشد 0.3 درصدی قیمت روبرو شد. فولاد خوزستان و مس شهیدباهنر نیز حدود 3.6 درصد کاهش قیمت را در هفته گذشته تجربه کردند.

در همین راستا نمادهای گروه معدنی نیز در حالی کاهش 0.4 درصدی شاخص را در هفته گذشته تجربه کردند که نوسان نمادها در این گروه نیز بسیار محدود بود. البته غیبت دو لیدر گروه یعنی چادرملو و گل گهر نیز مزید بر علت شد. دو نماد مزبور شاهد برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به منظور افزایش سرمایه بودند. به طوریکه سرمایه گل گهر به میزان 100 درصد و چادرملو و نیز 114 درصد افزایش یافت. مجمع عمومی فوق العاده چادرملو در روز چهارشنبه 4 اسفندماه برگزار شد و با اکثریت قانونی آرای سهامداران حاضر، افزایش سرمایه از مبلغ 55 هزار و 500 میلیارد ریال  به مبلغ  119 هزار میلیارد ریال  منقسم به 119 میلیارد سهم یک‌هزار ریالی با نام عادی از محل سود انباشته از طریق صدور سهام جدید را مورد  تصویب قرار داد. در همین راستا گل گهر نیز در مجمع روز دوشنبه دوم اسفندماه سرمایه خود را از 10 به 20 هزار میلیارد تومان از محل سود انباشته، مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی افزایش داد.

در پایان معاملات روز 30 بهمن ماه نماد معاملاتی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر(کگل) جهت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به منظور تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه، متوقف شد.
در پایان معاملات روز دوم اسفندماه نماد معاملاتی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو(کچاد) جهت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به منظور تصمیم گیری در خصوص تغییر سرمایه متوقف شد.

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها