حرکت در مسیر توسعه و لزوم توجه به تولید فولادهای پیشرفته با ارزش افزوده بالا

معدن۲۴:دبیر نخستین همایش فولادهای پیشرفته با ارزش افزوده بالا گفت: حرکت در مسیر توسعه اقتصادی کشور ملزوماتی دارد که یکی از انها لزوم توجه به تولید فولادهای پیشرفته با ارزش افزوده بالا است.

معدن۲۴:دبیر نخستین همایش فولادهای پیشرفته با ارزش افزوده بالا گفت: حرکت در مسیر توسعه اقتصادی کشور ملزوماتی دارد که یکی از انها لزوم توجه به تولید فولادهای پیشرفته با ارزش افزوده بالا است.

«اسدالله فرشاد»  افزود: بیش از ۹۶ درصد فولادهای تولید کشور، فولادهای ساختمانی یا فولادهای سطح یک مهندسی است و با توجه به برخورداری از دانش فنی و تجهیزات تکنولوژیک مناسب، این پتانسیل وجود دارد که در تولید فولادهای پیشرفته و با ارزش افزوده بالا گام‌های بلندی برداشته شود.

وی با اشاره به نقش اساسی فولاد در جامعه امروزی به عنوان یکی از عناصر کلیدی و مهم در مهندسی و ساخت مواد و تجهیزات، بیان‌داشت: صنعت فولاد امروز گام‌های بلندی در مسیر توسعه فولادهای مهندسی برداشته است.

فرشاد یادآور شد: پیدایش یا تولید انواع فولادهای مخصوص، آلیاژی و مهندسی و تولید گریدهای مختلف، به‌طور عمده به دلیل نیازی است که صنایع مختلف دارند و اهدافی که در تولید فولادهای با ارزش افزوده بالا وجود دارد به دلیل کاربردهای صنعتی متفاوت موجود است.

وی گفت: تولید و فروش فولادهای مهندسی و با ارزش افزوده بالا در جهان به این دلیل است که بخش قابل توجهی از مواد اولیه تجهیزات فناوری را در صنایع حمل و نقل هوایی، نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع ماشین‌سازی، واگن‌سازی، کشتی‌سازی، ساخت و ساز، تجهیزات پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، کارخانجات شیمیایی و پزشکی و غیره را به خود اختصاص می‌دهد و کاربردهای ویژه دارد.

دبیر نخستین همایش فولادهای پیشرفته با ارزش افزوده بالا خاطرنشان‌کرد: امروز سهم قابل توجهی از تولید فولاد جهان در کشورهای مختلف تولیدکننده فولادهای آلیاژی، مهندسی و مخصوص، صرف تامین نیاز صنایع آن کشورها می‌شود و به همین دلیل چالش‌های اساسی در مقابل صنعت فولادهای پیشرفته و با ارزش افزوده بالا وجود دارد.

وی اظهار داشت: در این همایش یک روزه علاوه بر مطرح کردن مسائل فنی و مهندسی تولید، نوسانات قیمتی این فولادها و اقتصاد تولید آنها مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

فرشاد تاکید کرد: امروز نیاز به عناصر آلیاژی از جمله کروم، نیکل، وانادیوم، تنگستن، مولیبدن و عناصر پایه مورد نیاز تولید فولادهای با ارزش افزوده بالا، سبب شده تا نوسانات قیمتی و مسائل اقتصادی در وضعیت این صنعت و آینده آن قابل تامل شود.

وی بیان‌داشت: در تولید فولادهای با ارزش افزوده بالا، سطح فناوری و برخورداری از تجهیزات تکنولوژیک بسیار مهم است، همچنین جایگزینی سیستم‌های جدید مورد نیاز در بخش ‌های فولادسازی، عملیات حرارتی، فناوری های جدید کنترل کیفی، تجهیزات ذوب در خلا و غیره که برای تولید این دسته از فولادها مورد نیاز است، سایر مواردی هستند که از نظر سرمایه‌گذاری و ایجاد مناسبات تولید این فولادها مورد توجه ویژه قرار بگیرند.

به گفته فرشاد، ارتقای سطح مهارت نیروی انسانی، آشنا کردن آنان با فناوری‌های نوین، ارتقای بخش مهندسی و نظارت بر فرآیند تولید فولادهای پیشرفته، تامین نیازهای بلندمدت فولادهای مخصوص، استمرار تقاضای بلندمدت بازار و تحقق پایدار سهم بازار، بازارسازی‌های نوین و حضور متمایز در بازارهای جهانی از دیگر مسائلی است که در حاشیه برگزاری این همایش به آنها پرداخته خواهد شد.

عضو هیئت مدیره انجمن فولاد گفت: هر چه در جهان به سمت افزایش تولید تجهیزات تکنولوژیک پیش رفته‌ایم، نیاز به فولادهای آلیاژی و مخصوص بیشتر شده است و در نخستین دوره همایش تخصصی استیل پرایس با موضوع «فولادهای پیشرفته و با افزوده ارزش بالا» به دنبال ترغیب تولیدکنندگان فولاد ایران به این سمت و سو و ترسیم آینده این صنعت هستیم.

نخستین همایش فولادهای پیشرفته با ارزش افزوده بالا روز سه‌شنبه آینده (۲۴ خرداد ماه) در تهران برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن بیدار ۲۴ (madanbidar.ir)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها