بساط قیمت‌گذاری دستوری حذف خواهد شد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مداخله دولت در تعیین نرخ کالاها نتیجه‌ای جز شکست نداشته است، گفت: دولت سیزدهم بهتر است از اجرای این سیاست که باعث رانت در بازارهای کالایی شده، پرهیز کند.

جواد حسینی‌کیا ضمن اشاره به تلاش دولت برای حذف قیمت‌گذاری، اظهار داشت: در چند سال گذشته با اعمال قیمت‌گذاری دستوری و شدت و ضعف این سیاست در برهه‌های مختلف، شرایط برای بروز فساد و رانت در بازارها فراهم شد اما اکنون سیاست‌گذاران و قانون‌گذاران معتقد هستند که با حذف قیمت‌گذاری دستوری و عرضه کامل کالاهای پایه در بورس کالا، بساط سفره رانت برچیده می‌شود.

وی با بیان اینکه اتفاق خوبی که از ابتدای سال جاری پیگیری شد، عرضه مداوم محصول‌های معدنی در رینگ صنعتی بورس کالا است، افزود: دنباله‌روی از این سیاست باعث می‌شود که مدیریت کالاهای معدنی که به‌صورت سنتی در دست دولت بود، خارج و متاثر از سازوکار عرضه و تقاضا در شرایط رقابت معامله شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد: در سال‌های گذشته که سنگ‌آهن، کنسانتره و سایر محصول‌های معدنی قیمت‌گذاری می‌شد، سیاست‌گذار انتظار داشت تولیدات فلزی ارزان به دست مصرف‌کننده برسد اما عمده سود حاصل از سیاست‌های حمایتی در تمام این سال‌ها، به جیب عده‌ای خاص رسید و به زیان مصرف‌کننده تمام شد.

وی با طرح این پرسش که تا چه زمانی باید سفره رانت را در قالب سیاست‌های حمایتی پهن نگه داریم، تصریح کرد: زمانی دولت برای سرپا شدن تولید فولاد، شروع به حمایت و اعطای یارانه کرد اما قرار نیست این حمایت تا ابد ادامه پیدا کند. تولیدکنندگان فولاد در بخش‌های مختلف نیز مانند تمام بخش‌های تولید، باید روی پای خود بایستند و به نظر می‌رسد که امروز با رویکرد جدید دولت و عرضه کامل کالاها در بورس کالا، زمان حذف رانت‌ها فرا رسیده است.

رقابت، اصل حمایت از بازار

این نماینده مجلس با تاکید اینکه ساز و کار بورس کالا برای اقتصاد ایران یک فرصت است، اعلام کرد: باید با برنامه‌ریزی دقیق شرایطی را فراهم کنیم تا اعتماد تولیدکننده و مصرف‌کننده واقعی به بورس کالا به طور کامل جلب شود؛ این به آن معنا است که قیمت‌ها متاثر از سازوکار عرضه و تقاضا در شرایط رقابت کشف شوند، البته در ابتدای ورود برخی محصولات شاید در ابتدای امر موانعی بر سر راه باشد. در ادامه به طور حتم تولیدکننده و مصرف‌کننده از کشف واقعی قیمت‌ها آن هم در بستری شفاف، سود خواهند برد.

بر اساس گزارشی از ایرنا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان یادآور شد: آنچه می‌تواند به بازارها کمک کند، مفهوم رقابت است؛ چراکه مداخله در عرضه و تقاضا و قیمت‌ها، باعث اختلال در بازار و زمینه ایجاد رانت می‌شود. بنابراین وزارت صمت در صدد است تا با عرضه‌های کافی و مستمر کالاها در بورس کالا، نیاز بازار را پوشش دهد که این رویه به تعادل بازارها و در ادامه انجام صادرات کالاهای مازاد نیاز داخل بدون تشریفات و مجوزهای زمان‌بر گذشته کمک می‌کند.

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها