بخشنامه مبارزه با قاچاق کرومیت صادر شد

-صادرکنندگان و خریداران داخلی کرومیت از خرید هرگونه سنگ کرومیت فاقد مجوز بارگیری خودداری نمایند.

-صادرکنندگان و خریداران داخلی کرومیت از خرید هرگونه سنگ کرومیت فاقد مجوز بارگیری خودداری نمایند.

-صادرکنندگان کرومیت میباست تاییدیه لازم جهت کرومیت صادراتی را از سازمان صنعت معدن و تجارت دریافت نموده و از قانونی بودن مسیر استخراج و حمل اطمینان حاصل نمایند.

-انبارداران کرومیت در بنادر جنوبی، میبایست از ورود کرومیت بدون مجوزهای حمل قانونی که به تایید سازمان صمت رسیده است، جلوگیری بعمل آورند.

-فروشندگان کرومیت موظف به ارایه ی قبض مورد تایید به سازمان راهداری و حمل و نقل پایانه های کشور جهت صدور بارنامه معتبر میباشند.

دبیر شورای عالی معادن و معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت خانه، با تنظیم با عنایت به تبصره 4 ماده 12 قانون معادن در مورد قاچاق غیر مجاز کرومیت رای فوق را صادر کرد.

قاچاق کرومیت چیست؟؟

قاچاق کرومیت، موضوعی هست که متاسفانه در اکثر مناطق کرومیتی ایران انجام میشود.

عموما افرادی غیر از صاحبان پروانه های بهره برداری اقدام به استخراج سنتی کرومیت و حمل و فروش غیر مجاز آن میکنند.

این کرومیتها که در دپوهای کوچک از 2تن تا 5 تن به بالا استخراج و بفروش میرسند، اکثرا کرومیت قاچاق و دزدی میباشند که توسط مالخرها خریداری میشود و بعد از رسیدن به حدنصاب حمل که عموما 25 تن و بالاتر میباشد، به مقصد صادرات و یا کارخانه های مصرف کننده ارسال میشود.

متاسفانه گروهی از واسطه ها و مالخرها از این موضوع سواستفاده کرده و کرومیت غیر مجاز را خریداری کرده و با قیمتی بسیار پایینتر از قیمت روز کرومیت ، خرید میکنند.

از طرفی کلیه موارد قانونی از جمله حفاظت از محدوده ، حفاظت از ذخیره ی کرومیت ، استخراج اصولی و مسایل حقوق دولتی ، منابع طبیعی بر عهده ی صاحبان محدوده ها و معادن کرومیت میباشد. و میبایست به ادارات ذیربط جوابگو باشند.

این بخشنامه در حقیقت، خرید و فروش های غیر مجاز کرومیت را هدف قرار داده است . و مانع از هرگونه حمل ، و خرید و فروش و صادرات غیر مجاز کرومیت میشود.

اجرای این بخشنامه ، مشکلاتی برای صادرگنندگان و تولیدکنندگان واقعی کرومیت بوجود می آورد، که باید به این موضوع نیز توجه و پیش بینی لازم صورت گیرد.

مصطفی مالداری

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها