افزایش گرایش ها به سمت بخش معدن/ لزوم تغییر رویه‌های موجود و سرعت بخشی به توسعه بخش

یک کارشناس و صاحبنظر اکتشافات معدن گفت: با توجه به شرایطی که کشور در سال‌های گذشته به ویژه در موضوع فروش نفت داشته و از طرفی رشد قیمت مواد معدنی، گرایش‌ها به سمت بخش معدن افزایش پیدا کرده است، اما مباحث توسعه‌ای همپای این مساله در این بخش رشد نداشته است.

یک کارشناس و صاحبنظر اکتشافات معدن گفت: با توجه به شرایطی که کشور در سال‌های گذشته به ویژه در موضوع فروش نفت داشته و از طرفی رشد قیمت مواد معدنی، گرایش‌ها به سمت بخش معدن افزایش پیدا کرده است، اما مباحث توسعه‌ای همپای این مساله در این بخش رشد نداشته است.

«پیمان افضل» در گفت‌وگو با سایت خبری- تحلیلی معدن24 افزود: با وجود این مساله، اما شرکت‌ها و هلدینگ‌های خصولتی که در این راستا ایجاد شده، در کنار شرکت‌های دولتی مثل شرکت ملی مس، تهیه و تولید یا ایمیدرو در حال انجام کار تیپیک و معمول خود بودند و تغییر خاصی در ساختار آنها رخ نداده است.
افضل بیان‌داشت: همچنین مدیران مجموعه هایی مثل ایمیدرو، مس، تهیه و تولید و غیره نیز تغییر نکردند و کماکان به برنامه‌های خود ادامه دادند.
وی ادامه‌داد: در این میان یک سری کارها نیز انجام شد، به‌طور مثال تجهیزات و ماشین آلاتی خریداری شد، اما در شرکت‌هایی همچون چادرملو، مس، گل‌گهر و غیره، اکتشافات به روال سابق ادامه یافت. هرچند بخش خصوصی و خصولتی نیز فعال هستند اما تا رسیدن به نقطه مطلوب همچنان فاصله بسیار است.
این صاحبنظر اکتشافات معدن خاطرنشان‌کرد: با توجه به افزایش قیمت جهانی مواد معدنی در سال ۱۴۰۱ به دلیل جنگ روسیه و اوکراین و تحریم هایی که علیه روسیه اعمال شده -که همچنان ادامه دارد- قیمت مواد معدنی در جهان افزایش بیشتری نیز خواهد داشت.

** حضور مدیران سیاسی در بخش معدن
وی اظهار داشت: نکته‌ای که در این میان باید مد نظر داشت، متاسفانه مدیران سیاسی و بیسوادی که تنها هنرشان چاپلوسی قدرت و نظام حاکم است اکنون که بخش معدن را بخش پُرسودی یافته اند، در حال ورود به این بخش هستند و شاهدیم برخی کارهای نابخردانه همچون جدا کردن صنایع معدنی از بخش معدن در حال اتفاق افتادن است.
افضل گفت: در این میان دستگاه‌ها و تجهیزاتی نیز وارد کشور شده و حتی برخی شرکت‌ها دستگاه‌های حفاری عمیق را وارد کرده‌اند، همچنین برخی تجهیزات مثل دستگاه های حفاری – تا چند صد متر- در داخل کشور ساخته می‌شود که عملکرد خوب و ارزنده‌ای هم داشته اند و اتفاق میمون و مبارکی محسوب می‌شود و می‌توان به آینده امیدوار بود.
وی تصریح‌کرد: با وجود موارد یاد شده، اما نیاز داریم تا انتقال فناوری دستگاه های ژئوفیزیک به کشور انجام شود، همچنین در بخش ‌هایی مثل آزمایشگاه های مرجع و آزمایشگاه‌های سوگند خورده (به دلیل تحریم‌های بین‌المللی)، همچنین آزمایشگاه‌های ایزوتوپی و دستگاه های خوب ICP همچنان مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شود.
این کارشناس اکتشافات معدنی بیان داشت: امروز در کشور کانسارهای عمیق تر و پیچیده تر را در دست اکتشاف داریم و باید تجهیزات مان را برای این اکتشافات به روز رسانی کنیم.

** فرهنگ غلط اکتشاف
وی گفت: مشکل اکتشاف در ایران فقط موضوع حفاری عمیق نیست و این فقط یکی از معضلات موجود است و شرکت‌هایی نظیر گل گهر و مس در حال حل و فصل این معضل هستند، اما این تلاش‌ها هم کافی نیست.
افضل افزود: مشکل دیگری که وجود دارد فرهنگ غلط اکتشاف است به طوری که ما فکر می‌کنیم که باید معدن را در اسرع وقت و با کمترین کار اکتشافی به بهره‌برداری رسانید.
وی اضافه‌کرد: امروز معدن‌کاران ما در حال بحث های سنتی هستند که زودتر اکتشاف انجام شود تا به این ترتیب یک بخش از ماده معدنی که در دسترس است استفاده شده و به فروش برسد و به بخش دیگر ماده معدنی کار نداشته باشند که این مسئله به نوعی خراب کردن معدن است.
این صاحبنظر اکتشافات گفت: اگر می‌خواهیم مشکلات اکتشافات مان را حل و فصل کنیم باید فرهنگ‌سازی در موضوع اکتشافات داشته باشیم، امروز در زمینه دستگاه های آنالیز و آزمایشگاه های سوگند خورده مشکل داریم و هنوز امکانات لازم را برای فعالیت شرکت‌های بزرگ فراهم نکرده‌ایم.
وی یادآور شد: در سال‌های گذشته شرکت‌های سطح بالای بین المللی تقاضای اکتشاف مان را به شدت بالا بردند، اما چند سالی است که ارتباطشان با کشورمان قطع است و جای آنها را شرکت‌های ضعیف و رانتی روسی گرفته‌اند که به هیچ عنوان جالب نیست و نمی توانند به ما «سواد اکتشافی» بدهند.
افضل با اشاره به پایین بودن عمق نفوذ دستگاه‌های ژئوفیزیک در کشور، ادامه‌داد: در بحث شبکه اکتشافی، در بسیاری مواقع چگالی شبکه اکتشافی ما کم بوده و به مقدار لازم و کافی نیست و این موضوع برای ایران که کشوری معدنی محسوب می‌شود کافی نبوده و باید بیش از این باشد.
وی تاکید کرد: همچنین دولت به یک فرهنگ سازی نیاز دارد و نهادهایی همچون صدا و سیما به بخش معدن احترام نمی‌گذارند و به نوعی وجهه بدی به این بخش داد‌اند؛ این رویه ها باید اصلاح شود.
پایان خبر/////

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها