استقلال مس سونگون از فملی؛ پروژه‌ای که به شکست خواهد انجامید

کارشناسان و دست‌اندرکاران امر معتقدند: شکست شرکت ملی مس به عنوان یک هلدینگ متمرکز به ۲ مجموعه و استقلال سونگون از آن می‌تواند از رقابت‌پذیری بکاهد و ایرادات دیگری هم دارد و در مجموع به شکست خواهد انجامید.

کارشناسان و دست‌اندرکاران امر معتقدند: شکست شرکت ملی مس به عنوان یک هلدینگ متمرکز به ۲ مجموعه و استقلال سونگون از آن می‌تواند از رقابت‌پذیری بکاهد و ایرادات دیگری هم دارد و در مجموع به شکست خواهد انجامید.

به گزارش سایت خبری تحلیلی معدن ۲۴، دوازدهم خرداد ماه امسال بود که رئیس جمهور در سفر به استان آذربایجان شرقی اعلام کرد: مس ورزقان یکی از ظرفیت های بزرگ آذربایجان‌شرقی و شمال غرب کشور است و بر این اساس باید مس آذربایجان مستقل و استان از عواید آن بهره‌مند شود.
آیت الله سید ابراهیم رئیسی در جمع کارگران مجتمع معدن مس سونگون گفت: با استقلال مس آذربایجان، استان آذربایجان شرقی می تواند در بخش مس قدم های محکمی را برای تولید و فرآوری آن بر دارد و استان از فواید آن بهره مند شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: یکی از اهداف مهم دولت سیزدهم، افزایش تولید و اشتغال است که خوشبختانه مس سونگون ورزقان و معادن آذربایجان شرقی به‌خصوص این معدن، ظرفیت تولید و افزایش اشتغال را دارند و این زمینه برایشان فراهم است.
برپایه این گزارش، شرکت ملی صنایع مس ایران که با ارزش بازار ۲۹۲ هزار میلیارد تومان، سومین شرکت بازار سرمایه ایران بوده و حاشیه سود ۷۰ درصدی دارد، در حال تکمیل طرحی است که به موجب آن، بخشی از دارایی “فملی” در ناحیه سونگون آذربایجان و طرح‌های توسعه ای مرتبط، تبدیل به یک شرکت سهامی عام پروژه شده و سهام آن در بازار واگذار شود.
در برنامه اولیه، فعلا شرکت ملی صنایع مس ایران ۸۵ درصد سهام سونگون را در اختیار خواهد داشت و راهبری آن مجموعه را انجام می دهد.
جزییات این طرح با مشورت مجلس و وزارت صمت و شرکت ملی مس در حال نهایی شدن بوده و گزارش کلی آن به تایید رییس جمهور رسیده و در ادامه نیازمند تایید سازمان بورس و مجمع شرکت به منظور اجرایی شدن است.
این طرح می‌تواند دارای مزایا و معایب مختلف باشد. افزایش رضایت مردم و ذینفعان بومی و تسریع در اجرای طرح‌ها و افزایش مجموع ارزش بازار نسبت به رقم فعلی می‌تواند از مزایا باشد، اما شکست یک هلدینگ متمرکز به ۲ مجموعه، می‌تواند از رقابت پذیری بکاهد و ایرادات دیگری هم دارد.
با این حال، کارشناسان معتقدند این برنامه شکست خواهد خورد و باید منتظر انتشار گزارش مکتوب این شکست طی سه ماه آتی باشیم.
به گزارش معدن۲۴، مجتمع مس سونگون ورزقان از بزرگترین معادن کشور است که ارزش ذخایر آن ۳۲۰میلیارد دلار برآورده شده است.

معدن مس سونگون ورزقان یک درصد ذخیره مس دنیا و ۵۲ درصد ذخایر مس کشورمان را در دل خود جای داده و معدنی واقع در یک منطقه کوهستانی در شمال‌غرب ایران بر روی کمربند مس جهانی است.

این معدن که ذخیره مس آن بیش از ۲ میلیارد تن براورد می شود، در ۱۳۰ کیلومتری تبریز و ۳۰ کیلومتری شهرستان ورزقان است.
پایان خبر////

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن بیدار ۲۴ (madanbidar.ir)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها