استخراج 2 میلیون تن سنگ‌آهن در ماهان سیرجان تا پایان بهمن ماه

مدیرعامل شرکت صنایع و معادن ماهان سیرجان گفت: استخراج سنگ آهن در این شرکت از ابتدای سال 99 تا پایان بهمن ماه به 2 میلیون تن رسید که در نظر داریم با اجرای برنامه های توسعه ای آن را در سال 1400 به 3 میلیون تن افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت صنایع و معادن ماهان سیرجان گفت: استخراج سنگ آهن در این شرکت از ابتدای سال 99 تا پایان بهمن ماه به 2 میلیون تن رسید که در نظر داریم با اجرای برنامه های توسعه ای آن را در سال 1400 به 3 میلیون تن افزایش دهیم.

«مهدی بهرامی» در گفت وگو با سایت خبری- تحلیلی معدن24 با اشاره به فعالیت این شرکت به عنوان مجری و بهره‌بردار معدن شماره ۵ گل‌گهر از سال ۱۳۹۴، افزود: در این شرکت پس از دو سال حدود ۲۰ میلیون تن باطله‌برداری انجام شد تا به سنگ‌آهن برسد و از مردادماه سال ۹۶ بهره‌برداری از معدن آغاز شده است.
وی اظهار داشت:‌ تاکنون نزذدیک به ۸۰ میلیون تن باطله‌برداری انجام و 5.8 میلیون تن سنگ‌آهن استخراج شده که در کارخانه‌های زنجیره فولاد مستقر در منطقه گل‌گهر مورد استفاده قرار گرفته است.
به گفته بهرامی، ظرفیت قطعی معدن ۳۶میلیون تن با عیار متوسط ۵۱ درصد است.
وی، به موضوع اشتغال‌زایی مجموعه اشاره و خاطرنشان کرد: مجموع نیروی انسانی مشغول به کار در پروژه معدن ۵ هم‌اکنون حدود ۷۵۰ نفر به صورت مستقیم و در قالب شرکت‌های پیمانکاری، مشاورین و کارفرما است.
مدیرعامل شرکت صنایع و معادن ماهان سیرجان اضافه کرد: همچنین بیش از ۲۰۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات سبک و سنگین در پروژه به کار گرفته شده که سایلانه نزدیک به ۴۰ میلیون تن عملیات معدنکاری در معدن را انجام می‌دهند.
**رشد چشمگیر استخراج سنگ‌آهن و اشتغال نیروی انسانی
وی در ادامه به عملکرد این شرکت طی سال‌ 99 اشاره کرد و گفت:‌ تا پایان بهمن ماه 99 حدود ۳۳ میلیون تن باطله‌برداری و ۲ میلیون تن سنگ‌آهن استخراج شده که به ترتیب در باطله‌برداری رشد ۶۹درصدی و در استخراج سنگ رشد ۸۵درصدی داشته است.
بهرامی بیان داشت: همچنین در زمینه نیروی انسانی نیز شاهد رشد ۲۵ درصدی اشتغال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده‌ایم.
وی توضیح داد: از اواسط سال ۹۸ با استقرار دو پیمانکار جدید و توانمند، بخش معدنکاری با سرعت استخراج چشمگیری مواجه شد. این دو پیمانکار به مرور زمان و با تجهیز خود به ماشین‌آلات سنگین معدنی و جذب نیروهای لازم و حمایت مالی توسط این شرکت قادر شده‌اند در زمانی کوتاه به ظرفیت مطلوبی برسند.

** رتبه چهارم شرکت در زمینه ایمنی
مدیرعامل شرکت صنایع و معادن ماهان سیرجان در ادامه با اشاره به عملکرد این شرکت معدنی در حوزه ایمنی عنوان کرد: این شرکت جزو معادن منظم گل‌گهر به‌شمار می‌رود و در ممیزی ایمنی سال ۹۸ که نتایج آن به تازگی اعلام شد، در بین ۴۴ شرکت تابعه سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی (ایمیدرو) حائز رتبه چهارم شد.

** برنامه ریزی برای تولید 3 میلیون تن سنگ آهن
وی در خصوص برنامه های سال 1400 این مجموعه نیز گفت: پیمانکاران از آمادگی کامل برخوردارند و همه زیرساخت‌ها برای تولید حداقل سه میلیون تن سنگ‌آهن در سال آینده وجود دارد.
بهرامی ادامه داد: براین اساس قصد انجام اکتشافات جدید در معدن شماره ۵ را داریم و امیدواریم بتوانیم در بحث توسعه نیز به جایگاه مطلوب‌تری برسیم و با دریافت مجوز، ساخت کارخانه کنسانتره را آغاز کنیم، چراکه احداث یک واحد کارخانه کنسانتره‌سازی جزو برنامه‌های این شرکت است.
وی با اشاره به مشکلات تولید، خاطرنشان کرد: مشکل اصلی در کشور عدم توجه جدی مسوولان به بحث تولید است، البته در زمینه حمایت از تولید، صحبت و شعار بسیار داده می‌شود، اما در عمل و به عنوان نمونه شاهدیم که تولیدکننده موفق با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند و با اینکه تولید قابل‌توجهی در یک صنعت مهم دارد، برای حل مشکلاتش شاهد اقدام جدی از سوی مسوولان نیست.
مدیرعامل شرکت صنایع و معادن ماهان سیرجان ادامه داد: جالب است مشاهده می‌کنیم مسوولان به‌صورت دائم در جلسه‌ها، همایش‌ها، افتتاح‌ها و … حضور دارند که اگر این امور کمکی به مشکلات تولیدکنندگان می‌کرد، هم‌اکنون این همه مشکلات وجود نداشت و روز به روز بیشتر نمی‌شد، از این ‌رو باید روش‌ها را تغییر داد و در عمل حامی تولیدکنندگان بود، چراکه شعار کافی نیست.
وی اضافه کرد: موضوع مهم دیگر این است که در شرایط کنونی یک تصمیم بد بهتر از تصمیم نگرفتن است و در همه فرآیند کار شاهد منفعل بودن مدیران هستیم.
بهرامی اظهار داشت: همه ترجیح می‌دهند تصمیمی نگیرند، به عقیده اینجانب سیستم‌های نظارتی باید به کمک تولید بیایند و با حمایت از مدیران دولتی در راستای کمک به تولید بیشتر، به چابکی و سرعت عمل سیستم‌های دولتی در رفع مشکلات تولیدکنندگان کمک کنند.

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها