از دست‌رفتن صادرات ۱۵۰ میلیون دلاری فولاد در مدت یک ماه

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: وضع عوارض صادراتی سبب شد تا در بازه زمانی حدود یک ماهه ۱۵۰ میلیون دلار صادرات محصولات فولادی از دست برود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: وضع عوارض صادراتی سبب شد تا در بازه زمانی حدود یک ماهه ۱۵۰ میلیون دلار صادرات محصولات فولادی از دست برود.

“رسول خلیفه سلطان” امروز در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری تحلیلی معدن ۲۴ افزود: وقتی دو برابر نیاز داخل تولید فولاد وجود دارد، وضع عوارض صادراتی با هدف تامین نیاز داخل بی‌معنا است.
وی گفت: این تصمیم سبب شده تا در بازه زمانی حدود یک ماه ۱۵۰ میلیون دلار منفعت که می‌توانستیم از طریق صادرات فولاد و محصولات فولادی به دست آوریم از دست برود.
خلیفه سلطان خاطرنشان کرد: هرچند پس از مدتی قیمت‌های جهانی کامودیتی ها کاهش و در پی آن عوارض صادراتی ما نیز با کاهش مواجه شد، اما لازم است آن دسته از کالایی که هنوز عوارض آنها لغو نشده با فوریت لغو شود، چون ممکن است قیمت‌های جهانی دوباره رشد کند.
وی تصریح کرد: این نمی شود هر زمان که صادرات به صرفه است و سود دارد، در همان زمان موضوع عوارض سبب کاهش صادرات شود و اگر این سیاست لغو نشود دوباره دچار مشکلات متعددی خواهیم شد و بازارهای صادراتی مان از دست خواهد رفت.
این مقام صنفی تصریح کرد: رصد انبار ها مطابق آمار سامانه انبارهای دولت نشان می دهد از بهمن ماه پارسال تا فروردین ماه امسال ۸۵ درصد انبارش کالاها نسبت به دوره قبل از وضع عوارض رشد داشته است.
وی گفت: این رشد برای میلگرد ۲۰ درصد و برای تیرآهن ۱۰ درصد بوده است؛ یعنی این مصوبه تنها سبب شده انبارهای ما پر شود، آن هم وقتی که در اوج قیمت‌های جهانی بودیم و می توانستیم با صادرات سود کسب کنیم.
خلیفه سلطان در خصوص اینکه از این عوارض با هدف تامین اقلام مورد نیاز طرح ملی مسکن بوده، یادآور شد: در اجرای طرح‌های ملی اینچنینی ابتدا باید زمین مورد نیاز تملک شود، نقشه‌های مهندسی نیاز دارد، پس از آن تجهیز کارگاه، حل مسائل مالکیتی و غیره و اینکه در همان ابتدای کار بخواهیم مصالح را تامین کنیم بی معنا است.
وی با اشاره به تجارب گذشته اجرای طرح های ملی یادآور شد: در همان زمان نیز فولادی‌ها یک همکاری تاریخی را ثبت کردند و قیمت‌ها افزایش نیافت؛ امروز نیز به عنوان انجمن تولیدکنندگان فولاد اعلام می‌کنیم آمادگی کامل داریم تا در زمان لازم برای تامین کالاها و اقلام مورد نیاز طرح ملی مسکن بدون افزایش قیمت همکاری کنیم و “عرضه خاص” برای موضوع مسکن در نظر بگیریم.
پایان خبر///

 

انتهای پیام//

 

منبع: معدن ۲۴ (www.madan24.com)

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها